Blåbærmuffins med Yoghurt og Havregryn!

Her er noen litt sunnere og veldig saftige muffins. Jeg sier de er sunnere fordi du kan sløyfe sukkeret, og fordi det er havregryn i dem, noe som er gunstig for blodsukkeret og vistnok også kolestrolet. De er full av god blåbærsmak fra både blåbær yoghurt og ferske blåbær, og de er veldig enkle å lage, bare se her:

Du trenger:

100 gram smør (jeg bruker bremykt)

100 gram sukker (kan sløyfes)

100 gram mel (jeg bruker økologisk, det er ikke like hvitt som vanlig mel, men det er fordi det ikke er bleket, hvilket er bra!)

60 gram lettkokte havregryn (ingen ting som stopper deg fra å velge økologisk her heller)

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

2 små beger blåbæryoghurt (jeg brukte L’Amour da jeg har hatt god erfaring med den før, men den inneholder en del sukker så om du er bekymret for dette kan du velge en yoghurt uten tilsatt sukker)

2 egg (igjen, økologisk er ikke dumt!)

 

Du gjør:


Putt smør og sukker i en bolle. Visp det fluffy med en håndmikser. 

I en annen bolle blander du mel, vaniljesukker, bakepulver og havregryn. I smør og sukkerblandingen blander du i eggene, ett og ett.


Bland eggeblandingen i bollen med det tørre. Bruk en skje eller en bitteliten slikkepott ( jeg har sett noen på Åhléns, de er kjempesøte) og skrap ut så mye som mulig av to yoghurt bokser. Miks i røren og bruk en iskrem scooper til å legge scoops av røre i muffinsformer, ca. to scoops per form.


Putt på et par-tre ferske blåbær på toppen av hver form og stek i 15-20 minutter, på 200 grader. Jeg brukte ferske blåbær men det er sikkert også helt greit å bruke frossne, ta det du har.

De ser ikke så fancy ut men de er gode, sprø på toppen og saftige inni, og veldig blåbærete!

Følg med på Søndag, da skal jeg bake mer med yoghurt, en oppskrift jeg fant på en vinter: Mango og vanilje yoghurt muffins med havremel!

Jeg ser forresten at Manuela fra www.passionforbaking.com også bruker L’amour yoghurt i det siste innlegget sitt så titt innom der også for supergode og fancy cupcakes med yoghurt.

 

#muffins #cupcakes #blåbærmuffins #blåbærcupcakes #blåbær #mat #matblogg #kakeblogg #dessertblogg #bakeblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg