Strawberry Cheesecake Dip – Nydelig dip til frukt eller søte kjeks!

Så, jeg hadde ikke tenkt å poste noe før Yoghurt muffinsene jeg skal lage, men så fant jeg denne oppskriften, and I got excited. Dessuten så hadde jeg en kurv jordbær i kjøleskapet som ikke var brukt. Det var ikke noe galt med dem, de hadde bare blitt overfallt av en kartong med melk i handleposen på vei hjem og var derfor en tanke smooshed. Med andre ord cooking strawberries, ikke eating strawberries. Det er en greie jeg har. Store fine jordbær blir vasket og spist akkurat som de er, små jordbær som har fått seg en liten dunk blir brukt i yoghurt, muffins and so on.

Strawberry Cheesecake Dip, har du hørt om det før? Ikke jeg heller. It’s basically frosting, bare at du får lov å spise den uten kake, med kjeks, eplebiter eller mer jordbær. Jeg tenker at denne dippen også kunne vært kjempegod som fyll i sandwich cookies eller som frosting på bløtkake, oh! eller på brownies! Uansett, bloggen jeg fant oppskriften på heter http://www.chocolatemoosey.com/ og jeg anbefaler å stikke en tur innom!

Denne dippen ble mye tynnere enn jeg hadde tenkt meg, men det jeg fant ut siden var at den var super til å fryse ned som is, så prøv det!

Jeg gjorde et par forandringer på original oppskriften, you know me, can’t like well enough alone.. så dette gjorde jeg:

  • jeg silte ikke jordbørpuréen før jeg blandet den med kremen, halvveis fordi jeg liker jordbærfrø, halvveis fordi jeg glemte det.
  • jeg la til et par dråper vaniljeessens, philadelphia ost smaker jo ikke så mye i seg selv.
  • da jeg hadde blandet alt godt sammen og egentlig var ferdig så syns jeg det smakte litt… endimensjonalt, så jeg la til et par squeezes med sitron, jeg tror faktisk jeg kunne lagt til enda mer men det her skal jo smake jordbær.
  • jeg la til hvite sjokolade chips, can’t hurt.
  • jeg byttet ut Graham Crackers man skulle dyppe i med Oreos, bare fordi jeg var i et Oreo humør og den mørke sjokoladen i Oreo kjeks virket som en bedre kontrast til de søte jordbærene og kremosten.

En annen ting med denne oppskriften er at den er i amerikanske mål. Jeg har heldigvis et par målebeger med amerikanske mål så jeg slapp å regne ut cups=desiliter i dag. Eneste jeg måtte finne ut av var hvor mye 8 ounces er i gram, og det var tilfeldigvis bittelitt over 200 gram bare (226,67something), som er nøyaktig en hel pakke av philadelphia ost. Nedenfor skal jeg skrive oppskriften med mine forandringer. Originaloppskriften finner du her http://www.chocolatemoosey.com/2013/06/06/strawberry-cheesecake-dip/ .

Du trenger:

2 kopper jordbær

1/2 kopp kremfløte

1 kopp + 1 ts melis

8 ounces (ca. 200 gram) philadelphia light eller annen krem ost

Saften av 1 stor båt sitron

3-4 dråper vaniljeessens

1 neve hvite sjokolade chips

1 pakke Oreo kjeks til dypping

Ekstra jordbær til dypping

 

Du gjør:

Kutt jordbærene i små biter. Små jordbær i 4, store i 8 eller mer. Tenk at bitene skal være på størelse med tomatbitene i salsa.

Ta halvpartene av jordbærbitene og kjør dem i en kjøkkenmaskin til de er puré. Sett et dørslag eller en sil over en bolle og sil jordbærpuréen. Sett jordbær “sausen” til side.

Pisk 1/2 kopp kremfløte til den er myk. Tilsett 1 ts melis og pisk kremen stiv.

I en annen bolle pisker du 1 kopp melis og boksen med philadelphia ost.

Tilsett vaniljeessens og jordbær “sausen” i kremostblandingen til det er godt blandet.

Vend kremen inn i kremost og jordbærblandingen, og vend til slutt inn resten av de hakkede jordbærene, og de hvite sjokolade chipsene. Smak til med sitronjuicen.

På dette tidspunktet er dippen ganske flytende, noe den etter original oppskriften ikke skulle være. Jeg lurer på om det kan være fordi man egentlig skal bruke “heavy whipping cream”, noe vi ikke har i Norge, pluss at jeg skulle nok ha brukt full fat Philadelphia. Uansett ble den god på smak, bare litt for flytende. Jeg fordelte forøvrig det som ble igjen av dippen i små isbegre og satt i fryseren, og det ble kjempegod is!

Slik ble resultatet:

Tada!

 

#oreo #oreos #strawberrycheesecake #cheesecake #jordbær #jordbærostekake #ostekake #dip #fruktdip #sommer #pocky #frukt #mat #dessert #is #iskrembasis #iskrembase #hjemmelagetis

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg