Mango Vanilje Cupcakes med Havremel!

Jeg laget disse til en konkuranse på www.passionforbaking.com for tja.. to år siden? Jeg husker ikke helt hvorfor jeg brukte havremel, jeg tror kanskje.. nei vet du hva jeg husker ikke, helt blåst. Uansett, det var kjempegodt! Disse cupcakesene er søte, saftige og litt chewy. Tilfeldigvis er vist havremel veldig bra for kolestrolet og gir et jevnere blodsukker enn vanlig hvitt mel, så spis en ekstra! Til disse laget jeg en enkel smørkrem med vanilje og litt rosa/peach konditorfarge fra Wilton.

 

Du trenger:

100 gram sukker

100 gram smør

2 egg

100 gram havremel

1 ts vaniljesukker

1ts bakepulver

2 små beger Yoplait L’amour Mango yoghurt

 

Du gjør:


Kjør sammen smør og sukker til det er hvitt. Bland i eggene, ett og ett.

Sikt mel, bakepulver og vaniljesukker i smørblandingen. Jeg pleier somregel ikke å ta meg bryet med å sikte mel, hva kan jeg si, jeg er lat. Men siden havremel er litt grovere enn vanlig mel kan det være en god idé.

Mix it up.

Now, bland i to beger med mangoyoghurt. Visp sammen, og fordel i 12 muffinsformer med en iskrem scooper, ca. 2 scoops per form.

Stek på 200 grader i 15-17 minutter, eller til cupcakesene er brune rundt kanten og faste.

Bruk en skje til å løfte cupcakesene forsiktig ut av formen og over på en rist.

Disse kommer til å være veldig saftige rett ute av ovnen så la dem stå litt, for å sette seg ordentlig. Gjør dette selv om du skal servere dem lunkne med is eller noe sånt. De kommer til å være saftige når de har kjølnet også, bare fastere.

Så til frostingen. Jeg laget en smørkrem. Denne blir veldig myk når du lager den og bør stå i kjøleskapet ca. en halv time før du skal bruke den så den får tyknet/ blitt fastere.

 

Du trenger:

100 gram mykt smør

300 gram melis

1-2 dråper vanilje essens

1 knivspiss konditorfarge

 

Du gjør:

Miks smør, sukker og vaniljedråper til alt er godt blandet. Miks deretter inn fargen du vil ha, du trenger ikke bruke mye. Ta heller litt og litt til du får fargen du ønsker. Jeg bruker vanligvis en bitteliten knivspiss med farge. Miks massen fluffy.

Når du skal pynte er det lurt å vente til både frostingen og cupcakene er helt avkjølt, ellers risikerer du at frostingen smelter og/eller mister fasongen.

Jeg valgte å pynte med frosting og et par hvite sjokolade dråper.

Ok jeg greide ikke å bestemme meg, så du kan enten gjøre det sånn som på bildet over….

Cute right? Jeg sendte med pappa et brett av de med hvite sjokoladedråper på jobben, oooooog jeg sparte den med Oreo til meg selv, det var godt!

Gå og lag disse, link til meg, vis meg bilder av dem og fortell meg hva du syns!

 

#cupcakes #muffins #mangomuffins #mangocupcakes #cupcakefrosting #smørkrem #frosting #oreo #yoghurt #yoghurtmuffins #mat #bakst # 

4 kommentarer
    1. Ok, takk for tilbakemelding! Skal lage de til bursdagsfesten min- de ser utrolig gode ut! Gleder meg til å smake 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg