Dogsicles!

Som de som kjenner meg vet er jeg en relativt entusiastisk hundeeier… Jeg greier nesten ikke å gå i butikken uten å plukke opp en godbit, en leke, eller et eller annet til vesla mi. Vesla er forøvrig en alaska husky og ikke fullt så liten som jeg liker å fårestille meg.

Når det nå er blitt ordentlig sommer med påfølgende varmt vær ligger hun som oftest og peser i hagen og jeg har lurt på hvordan jeg skal få kjølt henne litt ned. Hun er nemlig ikke så flink til å gjøre det selv. Opp til i fjor så drakk hun nesten ikke en gang, og hun la seg somregel midt i solsteika og slepte seg kun inn i skyggen om jeg gjorde det samme. Så da kom jeg på Dogsicles! 

Dogsicles er såre enkelt å lage og veldig gøy for din firbente venn, samtidig som det avkjøler dem. De kan slikke på den, leke med den, gnage, dytte, skli og jage den bortover plattingen eller hvor du måtte velge å gi dem godbiten. For å lage disse trenger du i bunn og grunn bare fire ting: En form for godbit, vann, en form for form og en fryser.

Da jeg laget Dogsicles brukte jeg Doko, som jeg vet mange hunder er glad i. Disse vil løse seg opp litt i vannet, men ikke helt, så det blir både små og store biter i “isen”. Eventuelt kan du også bruke vom, leverpostei, dentastix, brødbiter, hva som helst hunden din liker.

Dette gjør du:

Finn en passende beholder, jeg brukte en zip-lock pose, en gammel potetsalat boks, og en saft-is form. Putt godbiter i formen og fyll på med vann, sett i fryseren en time eller to og Voila: Dogsicles!

Vil du lage en jevnere is med smak over det hele er det lurt å løse opp godbit-emnet i vannet før du fyller formene, så får hele isen smak.

Sitter “isen” fast i formen er det bare å skylle med litt varmt vann så sklir den vanligvis rett ut. 

Det er også lurt å ikke lage “isen” for stor, da det ofte kan bli litt for kaldt å holde fast på en isklump mens man prøver å tygge seg frem til godbiten inni. Spesielt små hunder kan lett få frossne labber og tær, noe som er ganske ubehagelig for dem.


Litt skeptisk i begynnelsen…


Men så var det greit 🙂

 

 

#dogsicles #pettreats #dogtreats #hund #husky #lovedogs #kjæledyr #sommer #hundeis #hundekjeks #hundegodt #sommerhund #mat

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg