Devil’s Food 4 Layer Cake!

Denne kaken har en liten historie.

For ca. 5 år siden så var dette den første kaken jeg laget helt selv, og også den første kaken jeg laget fra www.passion4baking.com. Dette var kaken som fikk meg til å oppdage Passion 4 baking, og alle oppskriftene der, og nå 5 år senere følger jeg fremdeles den bloggen. Jeg er så imponert over hvor stort hele Passion4Baking konseptet er blitt, hvor hardt Manuela jobber og påfølgende hvor vellykket både siden og bakeserien er blitt, det er ganske utrolig. Jeg har faktisk møtt Manuela et par ganger og hun er en av de søteste menneskene jeg har møtt. Hun er alltid smilende og inkluderende, og enda mer imponerende, hun husker folk hun har møtt for flere år siden! 

Anyway, tilbake til kaken. Første gang jeg laget den ble den.. skikkelig misslykket. Rett og slett misslykket haha! Altså den smakte kjempegodt, MEN den så ikke ut i måneskinn… Lagene ble skeive og smuldret fra hverandre, og frostingen ville ikke bli stiv.. og helt siden da har jeg tenkt at jeg vil lage den på nytt og gjøre det virkelig bra denne gangen!

Her er den første gangen jeg laget den:

Dette var forresten også kaken jeg og en veninne satt oppe hele natten og spiste fra fatet, med gaffel mens vi så på film. It was awesome, og en av de virkelig gode stundene jeg kan trekke frem fra hukommelsen og smile av når jeg ikke er så glad. 

Spoiler allert, denne gangen ble den så mye finere og jeg er så stolt akkurat nå for at jeg fikk det til som jeg ville!

Oppskriften er som sagt fra www.passion4baking.com, mer spesifikt: http://www.passionforbaking.com/blog/2010/03/08/devils-food-cake/.

Til kakedeigen trenger du:

200 gram smør (jeg bruker Bremykt, som alltid)

3 dl sukker

3 egg

5 dl mel (Økologisk)

1 dl kakao pulver (jeg brukte Regia mørk bakekakao)

2 dl vann

1 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

1 ts natron

1 ts salt

1 dl rømme (Jeg brukte økologisk lettrømme)


Til frostingen trenger du:

500 gram mørk sjokolade (Jeg brukte Freia Dronningsjokolade)

1 dl kremfløte

150 gram smør (Bremykt)

For å lage kakedeigen starter du med å mikse smør og sukker med en elektrisk mikser i fem minutter. Jeg må si at nå som jeg baker i den varmen her, så er det en completely different ballgame. Har aldri fått den fargen og konsistensen jeg fikk på smør og sukker miks som jeg fikk nå, kritthvit og fluffy som en freakkin’ sky. Måtte bare vise det.

Deretter tilsetter du eggene og mikser sammen med smør og sukkerskyen. 

Til egg/smør/sukker-blandingen tilsetter du en blanding av mel, salt, vaniljesukker, bakepulver og natron som du har blandet og siktet. Gjør dette med slikkepott.

Varm vannet og bland sammen med kakaoen. Avkjøl litt og bland i resten av deigen med rømmen, også med slikkepott.

Jeg fikk ikke deigen helt glatt, så det endte opp med noen hvite prikker i den ferdige kaken. Utseendemessig er ikke det så heldig, men smaksmessig har det absolutt ingen ting å si.

Smør formene du vil bruke med smør.

Jeg brukte to små former fordi jeg ville ha en ekstra høy kake, og fordelte like mye deig i hver form, og stekte på 175 grader i ca. 40-45 minutter.

La avkjøle i formen i rundt 10 minutter før du tar ut av formen og lar avkjøle på rist til kaken er fullstendig kald. Although, i denne varmen er kald mer romtemperatur enn noe annet.

Mens kakene kjøler seg kan du lage frostingen, denne skal også avkjøles før den piskes.

For å lage frostingen deler du opp sjokoladeplatene dine og smelter enten over vannbad eller rett i en kjele på veldig lav varme sammen med fløten og smøret, til du har en glatt masse.

Avkjøl litt i kjøleskapet, men ikke så lenge at massen blir hard. Om massen er for hard til å fluffe opp så kan du sette den i mikrobølgeovnen i et par sekunder, IKKE lenge.

Deretter mikser du med en håndmikser og smører på kaken lagvis, og avslutter med å bre krem over hele utsiden av kaken. Jeg pyntet med en morell, men man kan pynte med hva man vil. Eventuelt kan du legge frostingen i en sprøytepose og pynte med fancy roser, swirls eller hva enn du måtte komme på.

Dette er en mektig kake som tar litt tid og effort, men fy flate så verdt det!

 

#devilsfood #devilsfoodcake #layercake #chocolateganache #ganache #sjokolade #lovemanuela #passion4baking #sommer #summerbaking #sommerbakst #sjokoladekake #festkake #mat #bakst #chocolatefrosting #sjokoladekrem

11 kommentarer

Siste innlegg