Chicken Drumsticks med Hvitløks- og Smørstekte Rotgrønnsaker!

Her kommer en lett og god middagsrett, noe det ikke er mye av på denne bloggen enda!

Jeg er veldig glad i kylling, men spiser for det meste filet, derfor er det litt ekstra kos med drumsticks som har skinn som legger til ekstra fuktighet og smak. Til disse lager jeg rotgrønnsaker stekt i hvitløk og smør, det passer fint nå som jeg er forkjølet!

Jeg var litt bekymret for at kyllingen skulle bli tørr og kjedelig ettersom jeg valgte å steke den naturell med kun litt salt og pepper, men den ble faktisk veldig god og saftig. Vet ikke helt om det kommer frem på bildet men du får prøve selv og se, det er godt! Det at rotgrønnsakene glaseres i smør hjelper nok også til at denne retten ikke blir tørr. OM man skulle ønske det så går det jo alltids til å smelle på med en god saus 🙂

En av rotgrønnsakene jeg er blitt veldig glad i er denne lille rakkeren:

Jeg har ingen aning om hvordan man nytter seg av de grønne stilkene, men knollen under renser jeg og får dette lille emnet her:

Det er ikke store emnet man får ut av en sånn plante, men den både lukter og smaker veldig mye syns jeg, så det er verdt det!

 Enough with the talky talky, her kommer oppskriften!

 


I tillegg til dette så trenger du smør og vann, men det regner jeg med at de fleste har hjemme.

Du trenger (Til 2-3 sultne mennesker):

6-7 rå kyllingklubber

250 gram gulrot (2 store)

300 gram sellerirot

3 hvitløksfedd

2 dl vann

1 ts smør eller olje (til steking)

1 ss smør (til glasering)

salt

pepper

Du gjør:

Sett ovnen på 225 grader.

Legg kyllingklubbene i en ildfast form og kvern salt og pepper over. Del ett stort hvitløksfedd i fire og legg i formen med klubbene.

Når ovnen er varm setter du klubbene inn og skrur timeren din på 30 minutter.

Når det har gått 30 minutter pensler du klubbene med litt smør og lar dem steke seg til en gylden overflate, 5-10 minutter til, så er de ferdige.

Grønnsakene lager du mens kyllingen er i ovnen.

Del 2 hvitløksfedd i 4.

Skrell gulroten og del hver gulrot i to eller tre. Deretter deler du hver del på langs og skjærer i staver.

Kutt det grønne av selleriroten. Kutt deretter av det ytterste laget med røtter, skall og ofte jord.

Del selleriroten i skiver, og deretter i stenger, slik som gulroten.

Putt 1 ts smør eller olje i en panne eller en kjele og hell i rotgrønnsakene og hviløken. Stek på sterk varme i ca. 4 minutter. Kvern salt og pepper over. Tilsett deretter vannet og la koke inn på middels varme, ca. 4-7 minutter. Når vannet er kokt inn tilsetter du 1 ss smør og rører godt så alle bitene blir glaserte. Kvern over mer salt.


Da er det klart til servering!

Sidenote: Jeg hadde egentlig tenkt å gni inn kyllingklubbene med hvitløkssmør før steking men jeg glemte å kjøpe det og jeg gadd rett og slett ikke å lage selv, sånn er det når man er sjuk. Godt ble det like vel!

 

#kylling #drumsticks #rotgrønnsaker #sellerirot #gulrot #hvitløk #smørstekt #høstmat #mat #middag 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg