Høstens Blåbær mellommåltids -produkt RoundUp!

Nå har jeg smakt meg gjennom fire av høstens forskjellige blåbær mellommåltids produkter, og har for min del kåret en vinner, ivertfall når det kommer til smak! Det kan jeg med en gang si at det var Q- meierienes Snjo med blåbær, som vant overlegent for både smak og praktisk emballasje!

Sånn ser den ut: 

Men la oss også se på de næringsmessige verdiene, det er en litt annen sak, som jeg tar med for de av oss som av og til bryr seg om det.

Min lille test besto av Q meierienes Snjo med Blåbær, Tine Go Morgen Gresk Type med Skogsbær (denne er med fordi det er blåbærsmaken som er mest fremtredende), Activia Blåbæryoghurt med corn og branflakes og Fjordlands Byggrynsgrøt med blåbær. Her er de:

Bildene er fra de respektive produsentenes hjemmesider.

 

Nå over til selve testen hvor jeg vurderte næringsinnhold, smak og konsistens, og til slutt emballasje.

Først næringsinnhold:

Go morgen Gresk Type Skogsbær med Nøttekrønsj: 123 kcal pr. 100 gram, proteiner 7,9 gram, sukker 9,5 gram, 8% bær, derav hyllebær, jordbær, bjørnebær, blåbær, bringebær. (Pakken inneholder 190 gram total vare).

Activia Blåbær med corn og branflakes: 125 kcal pr. 100 gram, proteiner 4,3 gram, sukker 12,9 gram, 3% blåbær. (Pakken inneholder 190 gram total vare).

Fjordland Byggrynslunsj Blåbær: 112 kcal pr. 100 gram, proteiner 3,5 gram, sukker 8,6 gram, 17% blåbærsyltetøy hvorav 60% er blåbær og 40% er sukker. (Pakken inneholder 150 gram total vare).

Snjo med Blåbær: 140 kcal pr. 100 gram, proteiner 5 gram, sukker 13 gram, 7% blåbær. (Pakken inneholder 150 gram total vare).

Med andre ord kommer Snjo ut på toppen av kalori-skalaen (og sukkerinnhold-skalaen), så er det alt som betyr noe for deg bør du nok heller gå for noen av de andre. Nå skal det sies at det er ikke en verden av forskjell på disse fire produktenes kaloriinnhold, men teller du så teller du og da dropper du de ekstra ti kaloriene. Testens kalorivinner er da Fjordlands Byggrynslunsj med Blåbær, men er du opptatt av sukkerinnhold er det verdt å merke seg at det ikke bare er 8,6 gram sukker i grøten, men at også syltetøyet som følger med består av 40% sukker.

Smak og Konsistens:

Go morgen Gresk Type Skogsbær med Nøttekrønsj: Smaker for det meste litt slappe blåbær, du vet de blåbærene i bunnen av spannet som har ligget og blitt litt skvisjet av resten? Ikke så ulik vanlig Go Morgen Yoghurt med skogsbærsmak, men jeg kan ikke si jeg kjenner så mye til alle de andre bærene på innholdslisten, hvor har de gjemt seg henn? Ellers får denne pluss for en tykkere konsistens enn vanlig versjon, som jeg syns kan bli litt rennende. Nøttekrønsjen smaker ok, ingen stor kulinarisk opplevelse men fungerer om du trenger noe kjapt mens du er på farten.

Activia Blåbær med corn og branflakes: Ikke for tynn og ikke for tjukk, bra konsistens med andre ord. Da jeg åpnet begeret syntes jeg det var merkelig lite yoghurt nedi, men jeg oppdaget fort at det var for å gjøre plass til all corn og branflakes, så det endte faktisk opp med å være et pluss. Flakes smakte… vel, de smakte ikke stort, som vanlig AllBran cornflakes egentlig, ikke utpreget søte. Denne er også helt ok om du er på farten og trenger noe kjapt. Jeg vil si den metter mer enn yoghurten over. Et pluss er at cornflakesene holder seg crispy selv om de blandes inn i yoghurten!

Fjordland Byggrynslunsj Blåbær: Uff da… denne var virkelig ikke god. Syltetøyet smakte greit, men det er vel inget sjokk med 40% sukker. Jeg vet altså ikke om det er konsistensen eller smaken i seg selv men jeg blir regelrett kvalm av denne grøten.. den er klumpete, men det er kanskje ikke så rart med tanke på grynene den er laget på. Like vel, den ligger ikke godt på tungen og er rett og slett kvalmende, beklager Fjordland, jeg ville virkelig like denne!

Snjo med Blåbær:  Åh Snjo, du fløyelsmyke fristerinne! Snjoen i seg selv er myk og søt, men samtidig mild så den ikke overkjører blåbærene. Blåbærene i seg selv er også gode og smaker faktisk blåbær! Ikke falskt blåbær med masse E’er, men blåbær fra skogen. Frittgående blåbær som har fått gå og beite på myra!

Praktisk Emballasje:

Go morgen Gresk Type Skogsbær med Nøttekrønsj: Jeg har alltid syntes at Go morgen Yoghurt har for lite beger til å romme både yoghurt og krønsj, og denne nye versjonen er intet unntak. Skjeen som følger med er også irriterende liten og spinkel, og jeg føler jeg liksom må være forsiktig med den lille tassen mens jeg prøver å folde krønsjen varsomt inn i yoghurten så jeg ikke skal søle over hele fanget mitt. Ikke akkurat praktisk på farten!

Activia Blåbær med corn og branflakes: Testens mest praktiske emballasje! Med god plass til både yoghurt og cornflakes. Litt spinkel skje, kunne også med fordel vært lengre.

Fjordland Byggrynslunsj Blåbær: Litt samme greia som hos Go Morgen Yoghurt- begeret, men ikke helt. Det har sikkert noe å gjøre med at de to konsistensene som skal blandes likner hverandre og “smelter” bedre sammen. Ikke vet jeg, men her er det også en irriterende liten skje.

Snjo med Blåbær: Testens Skje-vinner! Stor og kraftig skje som ligger i lokket og settes sammen med et lite klikk. Den er også glatt og behagelig å spise av. Begeret er også passe stort i og med at de to partene som skal blandes allerede ligger oppå hverandre inni begeret. De som ikke er kjent med Snjo kommer kanskje til å tro at den mangler blåbæret, men neida, den ligger under et lag med snø (snjo) og koser seg og venter på våren!

Kjapp oppsummering:

For meg er det veldig viktig med sånt som praktisk beger og skje når jeg skal spise noe på farten. Jeg er også veldig opptatt av smak, og forsaker noen ganger de sunneste alternativene for alternativer med litt mer sukker eller fett for å oppnå et produkt jeg faktisk har lyst å spise. For når alt kommer til alt, om du ikke liker noe så kommer du ikke til å spise det! Vil uansett understreke at det bare er snakk om et par gram fra eller til på både sukker og kaloriinnhold. Med andre ord blir du ikke feit eller syltynn av å spise noen av disse produktene en gang iblant. Bare nyt det produktet du liker best, og kos deg med valget du tar!

Dette var nå mine meninger, så får du løpe ut og prøve selv!

 

#produkttest #snjo #qmeieriene #gomorgenyoghurt #tinemeierier #

4 kommentarer
    1. Iselin Renée: Takk for det, hyggelig å høre! 🙂 Ja det er jo dette med sukker da, som stopper mange av oss… eventuelt kan man jo bruke yoghurt naturell, skyr naturell eller Yoplait 0,0% og tilsette blåbær eller sukkerfritt blåbærsyltetøy 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg