Sukkerfrie Peanøtt og Chocolate Chip Protein Cookies (Puh!)

I dag legger jeg ut en sunn liten godbit!

For et par dager siden så jeg en oppskrift på kriweb.no på sjokolade protein cookies med sjokoladebiter, som faktisk så veldig gode ut! Jeg vet ikke med deg, men jeg syns protein cookies har en tendens til å se litt merkelige ut, men disse gjorde meg nyskjerrig.

Kriweb.no drives av Kristine Weber som også har sin egen kokebok, som jeg nettopp har kjøpt! Den heter “Sunn og sterk med protein: mat for muskler”, og er en bok med masse god og sunn mat, både middager og bakst.

Jeg liker så godt holdningen til denne jenta! Hun er blid og hyggelig og har et sunt forhold til trening og kosthold med rom for både sunn og mer usunn bakst. Hun er liksom ikke fanatisk, men veldig inkluderende og omgjengelig syns jeg. Tommelen opp for det! Dessuten har hun en katt som hun helt tydelig elsker masse, og det gleder jo mitt myke lille dyrehjerte.

Jeg forandret oppskriften litt fordi jeg hadde lyst å lage lyse cookies med peanøttsmak og sjokoladebiter, istedenfor dobbel sjokolade. Disse blir veldig gode og myke, og har omtrent samme konsistens som whoopie pies for de som har smakt det. Med andre ord ikke en crispy cookie, men en myk liten kake. 

Originaloppskriften finner du her: http://www.kriweb.no/2013/09/12/chocolate-chip-cookies-og-en-titt-i-gymbagen/ Her vil du se at kjeksene stekes på 180 grader, mens jeg stekte dem på 170 grader og fikk et veldig bra resultat. Jeg tror det kan variere litt fra ovn til ovn hva som gir det beste resultatet.

Her er oppskriften, etter at jeg forandret litt på den, og dette trenger du:

60 gram smør, jeg bruker Bremykt, men meierismør er en tanke “renere”.

30 gram sukrin gold

2 eggehviter

40 gram proteinpulver med peanutbutter smak, jeg bruker Chocolite da dette er sukekrfritt og har god smak.

25 gram kokosmel

30 gram sukkerfri melkesjokolade

 

Dette gjør du:

Sett ovnen på 170 grader, og legg bakepapir på en stekeplate.

I en bolle pisker du sammen romtemperert smør og sukrin gold. Miks inn en og en eggehvite.

I en annen bolle mikser du sammen proteinpulver og kokosmel. Sett til side.

Hakk sjokoladen i så store biter du ønsker deg.

Bland det tørre i det våte og rør til slutt inn sjokoladebitene.

Bruk en iskrem scoop og legg 6-8 scoops på bakepapiret, avhengig av hvor stor scoopen er.

Stek på 170 grader i ca. 12-15 minutter, eller til kjeksene har “smeltet” utover, har puffet seg litt opp og er brune rundt kanten.

Avkjøl på stekeplaten and enjoy!

TIPS: Du kan enkelt gjøre disse cookiesene vegan ved å bruke melkefritt smør og eggreplacer 🙂

Disse passer godt både inne og ute, og i og med at de er såppas faste så kan du ha dem i veska uten at de smuldrer opp med en gang.

Nam!

 

 

#sukkerfri #peanutbuttercookies #proteincookies #proteinbakst #protein #kriweb #kristineweber #høst #sukkerfribakst #matformuskler #sukkerfricookies #sukkerfrisjokolade #kjeks #proteinkjeks #sugarfree #bakst #mat #lunsj #dessert

13 kommentarer

Siste innlegg