Halloween Cupcakes – Tidlig ute!

Trick or Treat!

Denne uken har jeg gått og tenkt på noen cupcakes jeg vil lage med Halloween theme, så når fredagen kom snikende så greide jeg faktisk ikke å vente mer. Jeg ville lage sorte sjokoladecupcakes med sort krem og oransje krem, pyntet med eyeballs og hodeskaller. I tillegg ville jeg at det skulle renne “blod” ut av midten når man biter eller skjærer i dem!

Så her kommer en litt tidlig Halloween cupcake! Neste uke skal jeg forresten også lage noe til Halloween, bare uten sukker, i og med at disse er proppfulle av sukker… så har vi noe for alle!

I dette innlegget skal jeg fokusere mest på frosting og pynteteknikk, så jeg kommer ikke til å legge ut en oppskrift på sjokolademuffinsene jeg har brukt. Du kan gjøre det veldig lett for deg selv og bruke en mix om du vil, det er tross alt pynten som er mest morsom akkurat her.

 

Dette er det du trenger!

Sjokoladesmørkrem (chocolate buttercream frosting), sort:


100 gram smør

200 gram melis

3 ss bakekakao

1/3 ts Wilton Icing Colors, “Black”

Cream cheese frosting, oransj:

100 gram smør

200 gram melis

150-200 gram Philadelphia ost

1/3 ts Wilton Icing Colors, “Orange”

Fake blod:

2 dl lys karamelsaus (for eksempel sånn man bruker på is), eller annen lys sirup

1/4 ts Wilton farge, “Rose”

Utstyr:

Wilton Icing Colors i Orange og Black

Muffinsformer

Wilton 1M tip

Sprøyteposer

 

Dette gjør du:

Begge frostingene er veldig lette å lage. Du har kun ingrediensene i en bolle og kjører sammen med håndmikser, ha i fargen til slutt og justèr med mer farge til du får sjateringen du vil ha. Bruk èn bolle til hver type frosting. Og husk at både smør og philadelhpia ost skal være i romtemperatur når du bruker dem.

Sett begge bollene i kjøleskapet til du er klar for å pynte.

Bruk enten en mix eller din favorittoppskrift på sjokoladecupcakes, men bland i 1/3 ts Wilton Icing color i fargen “Black” når du har en jevn røre. Bland til røren er helt sort, fordel i cupcakeformer og stek. Jeg brukte former fra Wilton’s Halloween serie. Jeg brukte også samme farge i muffinsrøren som i frostingen, og da ble røren seende sånn ut:

Stek cupcakene som vanlig og la dem kjøle helt før du begynner å pynte.

Lag et lite hull i hver cupcake, ikke helt igjennom, men ca. halveis ned i cupcaken. Jeg brukte en potetskreller i mangel av noe bedre redskap, men du kan bruke det du er mest komfortabel med. En skarp kniv eller en epleuthuler burde også fungere fint.

Bland sammen sirup og farge, og fordel i hullene du har laget i cupcakene. Jeg brukte en skje, men du kan også helle blandingen i et kremmerhus og trykke sirupen rett ned i hullene.

Nå kan du sette siste hånd på verket, nemlig frostingen. 

Jeg brukte en sprøytepose og en Wilton 1M tip til dette themet. Som du ser har de to frostingene fullstendig ulik konsistens og jeg må si jeg favoriserer smørkremen. Den er mye enklere å jobbe med. I ettertid ser jeg nå at det antakeligvis hadde vært enklere å lage en stor porsjon smørkrem, delt i to og tilsatt hver sin farge. Eneste du må huske på da er å utelate kakaoen i den blandingen som skal bli den oransje kremen, ellers blir den vel mer brun enn noe annet…  Nuvel.

For å lage rosene klipper du tuppen av en sprøytepose og putter 1M tippen nedi. Du fyller så med smørkrem og vrir toppen av posen rundt til du får et lukket kremmerhus. Bruk et fast trykk og begynn i midten av cupcaken. Hold sprøyteposen rett, med tippen ned og beveg hånden i en spiral utover, hvor hvert lag ligger inntil det andre, noen ganger overlapper de litt. Avslutt med å snu tippen inn mot siden mens du slutter å trykke, og tar tippen vekk fra cupcaken.

Så kan du pynte med hva du vil, jeg brukte hodeskaller, også fra Wilton, og små gresskarsjokolader og eyeballsjokolader fra Nille.

 

#halloween #halloweencupcakes #bloodycupcakes #trickortreat #knaskellerknep #blackcupcakes #smørkrem #buttercream #creamcheesefrosting #høst #høstcupcakes #cupcakes #muffins

15 kommentarer

Siste innlegg