Spiced Sweetpotato Cake + Salted Caramel Buttercream!

Puh! Nå har jeg holdt på med denne kaken i tre dager, med planlegging, forbereding, kjøleskaptid, prøve meg frem til den kremen jeg syns passet best til ( jeg laget tre forskjellige kremer, herlighet..) og sammensetting og til slutt bilder! Gjort masse research på kaker og kremer for å finne en oppskrift jeg virkelig kunne stå inne for. Det ble en god blanding av en søtpotetkake fra en Australsk blogger, her, og en smørkrem jeg tenkte meg frem til selv etter å ha prøvd både cream cheese frosting og swiss meringue buttercream. Det med søtpoteten var litt rart, jeg så plutselig den reklamen med søtpotetmos som skal være inn i år like etter jeg bestemte meg for denne kaken. Kall det et tegn!

Jeg byttet ut halvparten av det hvite sukkeret i oppskriften med brunt sukker, for å bringe frem karamelltonene i selve kaken og det er jeg veldig glad for at jeg gjorde, for da plukket kaken og kremen opp notene i hverandre og spilte en fin liten sang!

Det har vært slitsomt, men også kjempe kjempe gøy! Noen lurer kanskje på hvorfor jeg gidder å legge så mye arbeid i en kake, og svaret på det er både at jeg syns det er utrolig morsomt og spennende å holde på med, og fordi jeg ville at denne skulle være litt ekstra spesiell siden den er mitt bidrag i Matbloggsentralens Nespresso utfordring! De holder altså en utfordring i sammenheng med Nespresso’s nylansering Nespressu Bukeela ka Ethiopia som, servert med melk, gir en smak av karamell. De vil derfor at vi matbloggerne skal delta med vår beste karamelloppskrift på enten dessert, kake eller is.

Da jeg leste dette gikk det plutselig opp for meg at jeg ikke har laget noe med karamell før, det er ganske utrolig. Det har bare aldri vært det jeg først strekker meg etter når jeg vil lage noe godt, men etter denne kaken så tror jeg faktisk det kan bli en liten forandring på det. Det er jo så mye man kan lage med hint av karamell, og så mange ingredienser som passer til nettopp denne smaken.

Så, without further ado, her er en nydelig, karamellete, mektig, krydret, søt og salt søtpotetkake med salt karamell smørkrem!

 

 

Og for å lage denne trenger du:

 

Kake

2-3 store søtpoteten, nok til at du får 650 gram når søtpotetene er skrellet, kokt og most. 

350 gram siktet hvetemel

2 ts kanel

1 1/4 ts malt ingefær

1 ts bakepulver

1 ts natron

1/2 ts salt

200 gram hvitt sukker

200 gram lyst brunt sukker

2,4 dl smaksnøytral olje 

4 store egg

1 ts vanilje ekstrakt

 

Krem

450 gram salt smør

650 gram melis

1 ss vaniljeekstrakt

4-5 ss flytende karamell/ karamellsaus (Jeg brukte Hershey’s Sundae Sirup)

1/2 – 1 ts salt (alt ettersom hvor sterk saltsmak du vil ha)

 

Du gjør:

Du kan begynne med enten kremen eller kaken, denne kremen er veldig enkel å ha med å gjøre og holder seg godt i kjøleskap så den kan lages på forhånd. Kaken holder seg også godt i kjøleskapet så du står veldig fritt her, men jeg begynte med kaken.

Skrell søtpotetene og kutt dem i like store biter. Kok i ca. 15 minutter eller til bitene er myke. Sil av vann og mos med en gaffel eller potetmoser. Avkjøl.

Mål opp 650 gram med most søtpotet og putt det i en stor bakebolle. Tilsett begge typer sukker, olje, krydder, og vanilje og visp sammen. Sett til side.

I en annen bolle sikter du sammen mel, salt, bakepulver og natron. Tilsett melblandingen i søtpotetblandingen litt og litt, rør godt.

Til slutt tilsetter du eggene, to av gangen. Rør godt.

Smør formen du skal bruke med smør og dekk så med et tynt lag mel.

Fordel i enten en vanlig (stor) springform eller to mindre, og stek på 160 grader i 45 – 60 minutter. Kaken er ferdig stekt når en pinne eller skarp kniv kommer ut uten deig.

Avkjøl i ca. 15 minutter i formene før du forsiktig løsner formen og avkjøler helt på rist.

For å lage kremen pisker du romtemperert smør i et par minutter før du tilsetter melis. Pisk til en jevn glatt krem og tilsett så vaniljeekstrakt og karamell. Smak til med salt til slutt.

 

Del opp kaken din og legg krem mellom hvert lag. Dekk kaken med et tynt lag krem og sett i kjøleskap i ca. 30 minutter. Gjør du dette er det lettere å få det siste laget med krem pent rundt kaken.

Pynt med det du måtte ønske, jeg valgte Hershey’s Sundae Sirup da den hadde smaken, konsistensen og fargen jeg var ute etter. (Jeg er ikke så glad i den HaPå smaken og konsistensen som Dulce de Leche har en tendens til å få).

 

  

#kake #søtpotet #sweetpotatocake #bakeblogg #matblogg #kakeblogg #matbloggsentralen #festkake #smørkrem

23 kommentarer

Siste innlegg