Birthday Cake Oppskriftsinnlegg!

På søndag så la jeg ut bilder av bursdagskaken min i år, men jeg ville vente med ingredienser og fremgangsmåte i og med at det er en litt omfattende kake og jeg var redd for at innlegget skulle bli for langt med masse bilder og flere kremer og det hele. Og nå som jeg er syk og like vel bare ligger her i sengen min og har feber så kan jeg jo like godt gjøre noe fornuftig, så her kommer oppskrift og fremgangsmåte på bursdagskaken!

Dette ble en utrolig god og sinnsykt mektig kake som holdt seg godt både i kjøleskap og på kjøkkenbenken.

Jeg tok utgangspunktet i kaken fra DETTE innlegget fra i sommer, med noen små endringer, og ganachen fra samme innlegg. Den rosa kremen er en bearbeidet versjon av kremen i DETTE innlegget.

Det trengs litt planlegging og organisering her så les godt igjennom oppskriften før du starter, og vær sikker på at du har alt du trenger av utstyr. Det er ikke SÅ vanskelig som jeg får det til å høres ut som her, det trengs bare litt tid og effort. Men ikke la det skremme deg, den er absolutt verdt det, og er du vant til å lage kaker med flere lag og kremer så burde det ikke være noen sak!

Devil’s Food Cake (Kakebunnen)

200 gram smør (Jeg brukte Bremykt)

3 dl vanlig hvitt sukker

3 egg

1 dl bakekakao (Jeg brukte Regia)

2 dl vann

5 dl hvetemel

2 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

1 ts natron

2 dl lettrømme

 

Sjokoladeganache (kakefyll)

500 gram mørk kokesjokolade (Jeg brukte Freia Dronningsjokolade)

1 dl kremfløte

150 smør (Jeg brukte Bremykt)


Vaniljesmørkrem (dekkekrem)

450 gram smør (Jeg brukte Bremykt)

650-700 gram melis

1 ss vaniljeekstrakt

3 ss sitronsaft

1/2 ts matfarge (Jeg brukte Wilton gelfarge i “Rose”)

1 flaske kakestrø (ca. 120 gram)


Kakebunn:

Jeg startet med kakebunnen her, i og med at den skal kjøles helt før man begynner å dele den opp og sette sammen med kremer.

Først setter du ovnen på 175 grader.

Krem smør og sukker sammen i en stor bakebolle til blandingen blir hvit. Jeg brukte en håndmixer, og det tok ca. 10 minutter.

Mix så inn eggene.

Kok opp vann og hell i en kopp, bland så inn bakekakaoen. La kakaoblandingen kjøle seg litt, mens du i en annen bolle sikter sammen mel, vaniljesukker, bakepulver og natron.

Bland melblandingen i sukkermixen, og rør så inn kakaoen og lettrømmen.

Smør to 19 cm springformer med smør og mel og fordel røren likt i de to formene.

Stek på 175 grader i 40-45 minutter.

Ta kakene ut av ovnen og la dem stå og kjøle i 15 minutter i formene. Løsne så formene forsiktig og velt kakene over på rist.

La kakene kjølne helt på rist, og sett så i ovnen, pakket inn i plastfolie. Dette steget er ikke supernødvendig, men det gjør det lettere å dele kakene i lag, da de blir fastere.

Ganache:

Ha sjokolade, smør og fløte i en kjele og smelt sammen på lav varme mens du ofte rører og skraper bunnen med en slikkepott. Pass på at slikkepotten du bruker tåler varme!

Når alt er smeltet sammen, rører du godt, og setter i kjøleskapet for å tykne. Når blandingen er kald og har tyknet mixer du med en håndmixer til du får en glatt krem.

Har blandingen blitt for hard kan du varme den i mikroen et par sekkunder før du mixer.

Skjær hver kakebunn i to og legg et tykt lag ganache mellom lagene.

Denn utsiden  av kaken med et tynt lag ganache. Dette gjorde jeg for at det skulle bli lettere å legge det siste laget med krem utenpå kaken uten at den begynte å smule. Mange av dere vet allerede at det heter crumb coating, og det gjør det å froste en kake mye enklere!

Sett så kaken i kjøleskapet noen timer, eller over natten. Når ganachen er helt stiv tar du kaken ut og legger et tykt lag med smørkrem rundt kaken og på toppen.

Smørkrem:

Du kan lage smørkremen med en gang den skal brukes eller i forveien. Lages den i forveien bør den oppbevares i kjøleskap, og kan da trenge å stå på kjøkkenbenken litt og mykne før den skal brukes.

Mix smør og melis sammen i en stor bolle (dette er mye krem). Tilsett så vanilje og sitronsaft og mix godt. Denne kremen blir overhode ikke sur, sitronsaften brukes bare for å balansere ut litt av det søte. Mix deretter inn ca. 1/2 ts matfarge, alt ettersom hvor sterk farge du ønsker. 

Når du skal bruke kremen vender du inn kakestrøet. Jeg velger å gjøre dette like før bruk så de ikke skal mykne for mye.

Jeg brukte en Wilton stjernetip til å lage swirls rundt på toppen av kaken. En hvilken som helst stjernetip kan brukes. Trykk bare ut kremen i en rund bevegelse og avslutt med å føre tippen opp. Det kan hende du trenger å “stake ut” åpningen av tippen noen ganger, pga av kakestrøet i kremen.

Oppbevar kaken i kjøleskapet, men husk å ta den ut ca. en halvtime eller lenger før servering, så mykner ganachen litt og den blir enklere å skjære.

Skiltet på toppen av kaken laget jeg forresten av to sugerør i papir kjøpt på Etsy, bannerne er fra Miss Etoile og bokstavene er fra Notabene.

8 kommentarer

Siste innlegg