Sukkerfri Sunne Boller – 2 Ways!

I dag har jeg testet en oppskrift fra Linda Stuhaug som jeg ble så fornøyd med at jeg rett og slett bare må dele den med dere! Den jenta har virkelig et talent for sukkerfri og sunn bakst, og jeg må ærlig inrømme at jeg stadig blir imponert over hva hun legger ut på siden sin.

Mange av dere har sikkert prøvd denne oppskriften allerede. Det er hennes oppskrift på Sukkerfrie og fiberrike skuleboller, som jeg valgte å dele i to og bake halvparten som vanlige hveteboller og halvparten som kanelboller.

For å lage kanelbollene ruller du hvert emne til en liten pølse og trykker den ut til en remse med fingrene dine. Så pensler du med smeltet smør, strør over kanel og sukrin gold og legger i en liten form. Eventuelt kan du også gjøre som jeg gjorde og helle over resten av smør/kanel/sukringold blandingen før steking.

I originaloppskriften står det at man skal bruke melk, men jeg prøver å kutte ned på animalske produkter så jeg brukte rismelk som jeg hadde i kjøleskapet og det gikk helt fint. Jeg hadde heller ikke sukrin + og brukte derfor kun sukrin gold. Om du liker veldig søte boller vil jeg like vel anbefale de to ss med sukrin +.

For meg ble da oppskriften slik (6 små boller som vokser til dobbel størelse i ovnen):

35 gram smeltet smør

1 dl rismelk

1/2 pakke tørrgjør (6 gram)

2 ss sukrin gold

1 dæsj kanel

90 gram mager kesam

4 ss fiberfin

ca. 2 dl hvetemel

Dette gjør du:

Smelt smør på den måten du pleier, jeg brukte microbølgeovn. Bland i melken og kjenn etter om den har riktig temperatur. Melkeblandingen skal være ca. 40 grader, det vil si at du ikke skal kjenne melkeblandingen kald eller varm, men helt som huden din.

Visp så inn tørrgjær, og deretter sukrin gold, kanel og mager kesam.

Visp inn fiberfin og vend så inn hvetemel til konsistensen av en elastisk bolledeig. Jeg brukte hendene mine til å elte fort sammen.

Sett til heving på et lunt sted i ca. 30-60 minutter. Mine sto en time.

Rull ut boller og sett på bakepapir eller i form og la etterheve ca. 30 minutter.

Vil du lage kanelboller tar du hvert emne og ruller til en pølse som du trykker flat med hånden, pensle så med en blanding av smeltet smør, kanel og sukrin gold. Hell over resterende blanding før steking.

Stek så på 200 grader i ca. 15 minutter. Følg med på bollene, alle ovner er forskjellige og de skal ut når de er gyldne.

Da gjennstår det bare å takke Linda Stuhaug for ukas søndagsbakst, og kose seg med sunne og gode boller!

 

#søndagsbakst #boller #sunneboller #sukkerfri #sugarfree #sukkerfriboller #sukkerfribakst #lindastuhaug #sukkerfrikanelboller #kanelboller #sukrin #sukringold #fiberfin #funksjonellmat #mat #dessert #matblogg

22 kommentarer

Siste innlegg