Vegan Sugarfree Apple Cinnamon Swirls!

Her om dagen hadde jeg et gyldent øyeblikk, like etter jeg hadde laget Linda Stuhaug sine sunne og magre hveteboller, hvor jeg prøvde å tenke ut en måte å gjøre hennes oppskrift vegansk. Problemet var hva jeg skulle bytte ut magerkesamen med, melken kunne jeg jo bare bytte ut med plantemelk, og smøret med vegansk smør, no big. Da kom jeg til å tenke på at jeg hadde kjøpt usøtet eplepuré for litt siden, nettopp for å bake med, og den ble altså løsningen.

Det er altså usøtet eplepuré som gjør disse bollene så saftige og gode. Samtidig er disse bollene også crispy utenpå og fulle av nydelig kanelsmak og friske og søte eplebiter.

Ikke bare er disse sukkerfri, veganske, saftige og super tasty, men de er også superlette å lage, du trenger faktisk ikke å kjevle ut deigen en gang om du ikke har veldig lyst. Jeg trykket den bare flat med hendene mine og det gikk helt fint, det er en veldig grei deig å jobbe med.

Du kan med andre ord unne deg disse når som helst; hverdag, helg, frokost, lunsj eller middag.

På samme måte som Linda Stuhaug sine boller så hever de ikke noe særlig når de står til heving, men når de står i ovnen så vokser de til dobbel størelse, om ikke mer, så husk på å la det være god plass mellom bollene.

Du trenger:

Deig:

35 gram vegansk smør

1 dl rismelk

6 gram tørrgjør (1/2 pose)

100 gram usøtet eplepuré

2 ss sukrin gold

1 ss sukrinmelis

1 ts kanel

1/2 ts vaniljeekstrakt

1/4 ts kardemomme

4 ss fiberfin

ca. 3 dl hvetemel

Fyll:

1 eple i små biter

2 ss sukrin gold

ca. 30 gram vegansk smør

2 ss kanel

 

Du gjør:

Deig:

Smelt smøret og bland i melken. Når melken er ved kroppstemperatur blander du i tørrgjæren og visper den ut.

Tilsett sukrin gold, sukrinmelis, kanel, vanilje, kardemomme og til slutt eplepuré

Visp inn fiberfin og elt inn hvetemelet. Du skal ha en elastisk deig som er litt klissete, men ikke veldig.

La stå tildekket på et lunt sted i ca. 1 time. Jeg satt mine i sola fra stuevinduet.

Rull deigen til en pælse og del i 6 like store deler.

Rull hvert emne til en pølse og trykk den til en flat remse.

Fyll:

Når du har trykket ut deigen smører du et tynt lag med vegansk smør på hver remse.

Kutt eplet i små biter og bland sammen med sukrin gold og kanel. Fordel på hver remse og rull sammen til kanelsnurrer.

Plasser på stekebrett dekket med stekepapir eller sett dem i form. Pass på at de har plass til å vokse.

Har du mer fyll igjen strør du bare dette over bollene før steking.

La bollene etterheve en halvtime, og stek så på 200 grader i ca. 15 minutter eller til bollene er gylne.

Avkjøl i form eller server varme med vegansk vanilje is. Nam!

 

#vegan #veganskbakst #kanelsnurrer #kanelboller #epleboller #whatveganseat #sukkerfri #sugarfree #sunnbakst #funksjonellmat #sunneboller #sunnekanelboller #hverdagsbakst #helgekos #helgebakst #lindastuhaug #sukkerfribakst #sukkerfridessert #dessert #dessertblogg #bakeblogg #matblogg #mat #sukkerfrikanelboller #sukrin #sukringold #fiberfin

15 kommentarer

Siste innlegg