Belgiske Liège Vaffler!

Dette var mitt bidrag til Matbloggsentralens Sjømannskirke Utfordring 2014!

Sjømannskirken fyller nemlig hele 150 år i August 2014, og vil feire litt med oss alle sammen! De åpner også en ny kirke i Rio, Prinsesse Ragnhilds Kirke. Jeg er ikke personlig kristen, men man trenger ikke å være det for å være omsorgsfull, inkluderende og imøtekommende, slik skjømannskirkene er for folk omkring i verden.

Jeg synes dette her rett og slett er en skikkelig hyggelig utfordring, og jeg håper mange kommer til å delta. Har du lyst å lese mer om Sjømannskirken så kan du gjøre det på deres sider på Facebook.

I tillegg til et innlegg med vaffel oppskrift, ønsker Matbloggsentralen og Sjømannskirken også at vi som er med sier et par ord om Sjømannskirken, og her er mine.

Da jeg var liten var familien min ofte i Belgia. Vi har familie der, blant annet tanten til mamma som tilfeldigvis har vært organist i Sjømannskirken i Antwerpen i mange mange år. Vi har derfor også vært med på mang en kirkekaffe, og blant annet blitt servert norske vafler. 

Like vel husker jeg spesielt en gang vi var der, hvor jeg ikke spiste vafler, men hvor jeg snakket med mannen i den bittelille kiosken som var åpen under kirkekaffen. Han ga meg en rull med Smil-sjokolade og spurte om jeg kunne smile. Jeg husker at jeg smilte så stort jeg kunne og fikk sjokoladen min, og at det føltes på en måte trygt og hjemmekoslig å spise den Norske sjokoladen, selv om jeg var i et annet land. Og det er nettopp dét Sjømannskirken betyr for så mange; det trygge og hjemmekoslige. A home away from home, som de sier på engelsk.

Jeg vil i dag derfor dele en Belgisk vaffel oppskrift med dere, istedenfor en Norsk vaffel oppskrift. Som et lite minne om landet der jeg først ble kjent med Sjømannskirken.

Belgiske vafler er annerledes enn norske på flere måter; blant annet fordi de lages av en gjærdeig, og fordi de inneholder store klumper av perlesukker som et bidrag til konsistensen i tillegg til det vanlige sukkeret som er bidrag til selve smaken. 

De kan serveres enkelt med et dryss melis som ovenfor, eller….

Belgiske Liège Vaffler (10-15 stk)

Du trenger:

375 gram hvetemel

2 ss hvitt sukker

1 ss vaniljesukker

1/4 ts salt

150 gram smør

135 gram melk

35 gram gjær til søt bakst

2 hele egg + 1 eggeplomme

200 gram perlesukker

 

Du gjør:

Bland mel, sukker, vaniljesukker og salt i en bolle og sett til side.

Elt sammen melblandingen, halvparten av smøret, og halvparten av perlesukkeret.

Varm melk til det blir fingervarmt og rør ut gjæren, elt sammen med melblandingen.

La deigen hvile i 30 minutter.

Elt inn det resterende smøret og perlesukkeret .

Pisk eggene og eggeplommen lett sammen og elt inn i deigen, la så deigen hvile i 15 minutter.

Sett et belgisk vaffeljern på medium varme og bruk en cookiescooper til å fordele klumper med deig midt på på jernet.

Jernet skal ikke smøres.

Stek til vafflene er gyldenbrune og server med ønsket topping.

 

#vaffler #belgiskevaffler #vafler #sjømannskirken #matbloggsentralen #liege #matblogg #dessertblogg #kakeblogg #sommer #vår #17mai

14 kommentarer

Siste innlegg