Produkttest: Manuela’s Chocolate Chip Cookies fra Møllerens!

Jeg har vært så veldig heldig å fått motta Møllerens Mai-nyheter i posten for å kunne teste!

Det er i alt 5 nyheter på gang i tillegg til at eksisterende produkter har fått en liten make over, med lyst turkis og en sjokoladebrun sløyfe, som dere kanskje allerede har sett i butikken. Mange av kakemixboksene er også blitt til poser. Jeg må si jeg liker det nye designet. Jeg elsker turkis, og dette små-retro preget.

Jeg har tenkt å teste alt jeg har fått tilsendt, og i dag har jeg testet Manuela’s Chocolate Chip Cookies.

For å gjøre dette litt oversiktlig har jeg tenkt meg ut noen kategorier jeg kan vurdere ut ifra;

  • Emballasje
  • Innhold i pakken
  • Fremgangsmåte/Instruksjon
  • Smak/ Konsistens /Utseende
  • Oppsummering

Emballasje

Pakken har samme design som resten av Manuela-serien, rosa og hvit med bilde av produktet. Illustrasjonen av kjeksene er fin syns jeg. Fristende og fremstilt med en flaske melk, som er godt til kjeks.

Innhold i pakken

Pakken inneholder to poser; en med lys kakemix og en med mørke sjokoladekuber. Noe jeg la merke til er at sjokoladebitene på pakken er runde, mens sjokoladebitene i selve pakken er firkantede. Det har selvfølgelig ikke noe å si smaksmessig, jeg bare tenker på samsvar mellom innhold og produktillustrasjon.

Fremgangsmåte / Instruksjon

Instruksjonen står enkelt bak på pakken, med tre illustrasjonsbilder. De er tydelige å lese og enkle å følge, pluss for det! Det absolutt eneste jeg kan pirke på ved instruksjonene er det aller siste steget hvor det står at man skal avkjøle og nyte. Det hadde vært fint om det sto om man skulle avkjøle på rist eller på selve stekeplaten, da det ofte har mye å si for konsistensen av kjeksene.

Fremgangsmåten er enkel, noe som er bra for en kakemix. Er det for komplisert så kunne man like så greit ha laget fra bunnen av, you know? Det eneste du trenger å gjøre er å mikse 100 gram smør hvitt, tilsette kakemix og 1/2 dl melk og røre inn sjokoladebitene.  Så scooper du ut spiseskjestore emner på en stekeplate og steker på 175 grader i 12-14 minutter. Easy peasy!

Det at du trenger kun to andre ingredienser i tillegg til kakemixen, smør og melk, er også et pluss.

Smak/ Konsistens / Utseende

Selve kjeksen var søt og god, men kanskje litt anonym. Smaker litt serinakaker kanskje? Mangler på en måte det lille “noe” for at jeg skal bli helt solgt, men jeg er ganske sikker på at barn kommer til å elske disse. Jeg tenker at det hadde vært en god idé å bytte ut noe av det hvite sukkeret med brunt sukker her for å få litt mer dybde i smaken.

I min ovn så sprer kjeksene seg mer enn de gjør på bildet på pakken,de blir med andre ord tynnere og flatere. Dette kan man eventuelt regulere litt med å putte deigen i kjøleskapet en liten stund før man steker.

Jeg måtte også steke kjeksene i 17 minutter istedenfor 12 for å få farge på dem. Dette kan også ha med ovnen å gjøre.

Jeg hadde forventet en litt mer chewy cookie, men disse er fremdeles fine og sprø utenpå og myke inni. Vil du ha en sprøere kjeks steker du dem litt lenger.

Pluss for at de ikke har denne natronsmaken og -lukten som mange ferdigmixer har. For meg var det også litt udelikat at man ble veldig glinsende på fingrene etter å ha holdt i en cookie. Man spiser jo gjerne kjeks med hendene og her trenger man definitivt en serviett…

Sjokoladebitene smaker som dronningsjokolade og er store og gode. Pluss for mange og store sjokoladebiter! En ting jeg bemerket ovenfor er at disse sjokoladebitene er firkanter, og ikke chips som på bildet. Det gjør at man umulig kan oppnå det perfekte cookie utseendet som illustrasjonsbildet har, og det er litt synd! Spesielt når det er en chocolate chip cookie, da bør det da være chocolate chips? Med andre ord syns jeg det bør være mulig å oppnå noe så likt som mulig som det illustrasjonsbildet viser.

Et tips fra meg er å kjøpe en pakke chocolate chips samtidig som du kjøper denne mixen og putte et par chips opp ned på hver cookie akkurat når de kommer ut av ovnen. Det har jeg gjort! Da får de mer utseende som de på bildet, og blir mer visuelt riktige i forhold til det man forventer. Ihvertfall i forhold til det jeg forventet!

Oppsummering

Gode chocolate chip cookies.

Pluss for at de smaker som hjemmelagede cookies, og pluss for mye og god sjokolade.

Trekk for fettglans på fingrene og avvik fra illustrasjonsbilde.

Tror det er mange som kommer til å glede seg over hvor enkelt det er å lage disse kjeksene, og de er definitivt en av de bedre cookie mixene jeg har prøvd, så om du har lyst å lage cookies men ikke orker å lage fra bunnen av, velg disse.

Jeg vet det også er mange som bruker kakemixer som basis når de har lyst å lage noe godt og raskt med personlig preg, og her kan nok disse kjeksene være ganske så perfekte.

Du kan for eksempel legge til salte peanøtter, appelsin, marshmallows el. 

Like vel ikke helt innertier for meg. Men jeg lot mamma smake på dem og hun elsket dem, så det er nok litt smak og behag her også!

Gjennkjøp? Kanskje.

 

#møllerens #mollerens #kakemix #ferdigmix #produkttest #produktslipp #vårslipp #matblogg #matbloggsentralen #produktblogg #kakeblogg #dessertblogg #dessert #cookies #chocolatechipcookies #manuela #lovemanuela #passion4baking

7 kommentarer
    1. Flott blogg, så mye godt
      Takk for tilbake melding, er glad du likte smaken.
      Brun sukker er i original oppskrift min, men det kunne dem ikke bruke av en vis grunn.
      Jeg har ikke pakke her hjemme enda, men ga dem beskjed på mail at jeg la ekstra sjokolade på toppen etter steking slik gjør jeg alltid, leit at det ikke kom med på pakken da det var mitt ønske.
      Hilsen Manuela Kjeilen

    2. Manuela Kjeilen: Så veldig hyggelig at du liker bloggen min! Du er en av mine store inspirasjoner 🙂 Ja, jeg kunne tenke meg at det var det du gjorde, jeg pleier også å gjøre det av rent estetiske grunner 🙂
      Tusen takk for at du tok deg tid til å kommentere! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg