Rustikk Hvit Sjokoladekake med Moreller!

I dag har jeg laget en overraskende god kake. Jeg hadde lyst å lage en hvit sjokoladekake og jeg ville ha moreller i den. Det var i grunn det jeg visste, så jeg begynte å google “hvit sjokoladekake” og så gjennom en hel haug med oppskrifter.

Det endte med at jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften fra “Tara”, men gjorde noen endringer. Jeg valgte denne oppskriften fordi det ikke var så mye styr med den, den er veldig rett frem og lett å følge. Jeg forandret på fremgangsmåten, steketiden og noen ingredienser. Utfallet ble en kake med god smak av hvit sjokolade, uten å være for søt, med innslag av moreller, som for øvrig eksploderer av smak når de blir varmet opp.

Her har jeg valgt å bruke morellene hele, med stilk, for synsskyld, men det er ikke noe i veien for å ta ut steinen før du bruker dem.

I og med at hvit sjokolade er ganske søtt har jeg minsket sukkermengden. Jeg har også lagt til litt bakepulver for å få en litt luftigere kake, som har sprø skorpe, men er myk inni.

Du trenger:

100 gram smør

100 gram hvit sjokolade

2,5 dl hvetemel

1 dl sukker

1 ts bakepulver

2 ts vaniljepulver

2 egg

2 dl moreller

Du gjør:

Smelt sammen smør og hvit sjokolade over lav varme og rør sammen. La avkjøle et par minutter.

Rør sammen mel, sukker, bakepulver og vaniljesukker og sett til side.

Hell smør/hvit sjokolade i melblandingen og rør inn ett egg av gangen.

Forbered en springform på 20-24 cm med smør og mel og hell i røren.

Legg moreller på toppen av kakedeigen, de vil synke litt ned ettersom kaken steker.

Stek på 180 grader i 45 minutter, og så 10 minutter til tildekket med folie, eller til en prøvepinne stukket ned i midten av kaken kommer ut ren.

La kaken avkjøles og server med pisket krem eller et dryss melis.

 

#sommer #sommerbakst #sommerkake #kake #sjokoladekake #hjemmebakt #matblogg #dessertblogg #dessert #5omdagen

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg