Veldig god Sukkerfri Eplekake!

Gisp! Kake? Og så midt på en vanlig Tirsdag? Yes, sir!

Jada, jeg har lekt meg litt på kjøkkenet i dag og testet ut en oppskrift på sukkerfri eplekake!

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften fra melk.no og byttet ut sukkeret med sukrin gold. Liker du veldig søte kaker kan du bruke 2 ss sukrinmelis i tillegg. 

Jeg halverte også oppskriften for å få en mindre kake, og forandret litt på andre ingredienser og fremgangsmåte, som jeg pleier.

Kaken ble god og saftig, med fin skorpe, og full av epler, kanel og vanilje. Nam!

Og se! Jeg fikk meg en liten venn mens jeg tok bilder av kaken…

Du trenger:

100 gram smør

70 gram sukrin gold

2 egg

90 gram hvetemel

1/2 ts bakepulver

1/2 ts kanel

1 ts vaniljepulver

1 1/2 ts vaniljeekstrakt

2 store epler

2 store ss sukrin gold

1 ts kanel

1/2 ts vaniljepulver

 

Du gjør:

Vask og skrell to store epler og skjær i tynne båter.

I en bolle rører du sammen 2 ss sukrin gold, 1 ts kanel og 1/2 ts vaniljepulver.

Ha eplebåtene over i bollen og rør rundt til alle båtene er dekket av blandingen.

Sett til side.

Miks sammen romtemperert smør og søtning til en jevn masse.

Ha i ett og ett egg og bland godt mellom hvert egg. Røren kan nå bli litt kornete.

I en annen bolle sikter du sammen hvetemel, bakepulver, kanel og vaniljepulver.

Ha melblandingen i smørblandingen og miks såvidt sammen.

Ha halvparten av deigen i en smurt og melet 16 cm springform og bre den utover med en skje.

Ha over halvparten av eplene, og dekk med resten av deigen.

Ha den siste halvparten av eplene på toppen.

Stek på 180 grader i ca. 55 minutter.

La kaken avkjøles 20 minutter i formen før du forsiktig tar den ut av formen og lar avkjøles helt på rist. Den kommer til å være litt floppy når du tar den ut av formen, men den kommer til å bli fastere når den får kjølt seg.

Eventuelt kan du servere den lunken med en kule vaniljleis!

#eplekake #eple #høst #applecake #sugarfree #sukkerfri #lchf #healthycakes #healthyeating #godtno #5omdagen #morshjemmebakte #matprat #matbloggerne #matbloggsentralen #matfoto #foodphotography #matblogg #kakeblogg

13 kommentarer

Siste innlegg