Hjemmelaget Chai Spice!

Jeg har fått helt dilla på kakao med chaikrydder for tiden. Jeg tror det har med å gjøre at det begynner å bli kaldt igjen. Plutselig vil jeg pakke meg inn i tepper, tenne lys og drikke kakao hele tiden. 

Chai betyr egentlig té, og brukes hovedsakelig som krydder i indiske té – drikker. 

Det finnes mange oppskrifter på chaikrydder, blant annet forandrer innholdet seg fra hvilken del i India du befinner deg. Noen områder bruker malt ingefær som et varmende krydder, mens andre utelater ingefær nettopp fordi det er et varmende krydder. Prøv deg frem og finn ut hva du liker best sier nå jeg. 

Det er kjempelett, og her kommer min versjon.

Denne krydderblandingen ser ikke så imponerende ut, men den er nydelig aromatisk og passer i alt fra té og kakao, til bakst og konfekt. Jeg har planer om å putte dette krydderet i masse godt!

Du trenger:

3 ts malt ingefær

2 1/2 ts malt kanel

1 1/2 ts malt nelikk

1 ts kardemomme

(Anis brukes også ofte, men jeg sløyfet det rett og slett fordi jeg ikke liker smaken)

 

Du gjør:

Mål opp krydderet, bland godt sammen, og oppbevar i en lufttett beholder.

Done and done!

#chai #chaispice #vegan #whatveganseat #glutenfree #godtno #bakemag #matbloggsentralen #matbloggerne #tarasmak #homemade #diy #høst #autumn #october #fall #fallspices #matfoto #foodphotography #foodpic #feedfeed #sebloggen

10 kommentarer

Siste innlegg