Produkttest: God Tur Grovbrød- og turstykkemiks!

( Produktene har jeg fått gratis, men jeg er ikke betalt for å skrive om dem, og meningene er helt mine egne.)


Ah Mandag… og hva passer vel bedre på en mandag enn nystekt grovbrød?

Og hva passer vel OGSÅ bedre på en mandag enn å slå to fluer i en smekk? Det har jeg nemlig gjort i dag, ved å kjøre en produkttest og få bakt på samme tid!

Denne gangen er det nyheten “God Tur Grovbrød- og turstykkemiks” fra Møllerens som står for tur. Eller nyhet og nyhet.. det har vært på markedet i noen uker nå. Så om du også vil teste er det bare å løpe i butikken og ta med deg en pose.


Bildet er lånt fra www.mollerens.no

Jeg var så heldig å få tilsendt dette produktet sammen med de andre høstnyhetene til Møllerens for en tid tilbake, men har altså ikke fått testet før nå. 

“God Tur”- serien består også av en porsjonspose med havregrøt, uten tilsatt sukker, som du blander med kokende vann. Kjekt å ha med seg på tur.

Det er også verdt å merke seg at når du kjøper en av ” God Tur ” -produktene så går litt av inntekten til Den Norske Turistforening.

Men over til testen.

Denne miksen er basert på Fibra fullkornsmel, iblandet forskjellige korntyper og frø. 

Fremgangsmåten er enkel, du trenger kun å blande innholdet i posen, med 3 dl vann, og så elte til en jevn deig. Pluss for at man ikke trenger å blande inn ekstra gjær, eller må blande ut gjær i væske før man tilsetter miksen.

Like vel tenker jeg at det godt kunne stått om man skulle blande inn kaldt, varmt eller lunkent vann. Jeg hadde to pakker og blandet det ene med kaldt vann, og det andre med lunkent vann. Jeg merket meg at det brødet jeg blandet lunkent vann i hevet mer enn det andre.

Deretter former du enten et brød, eller kjevler ut deigen og deler opp i rundstykker, og lar etterheve til dobbel størrelse.

Her kunne det godt stått hvor lenge man skal etterheve deigen. Jeg skjønner jo at det tar forskjellig mengde tid, forskjellige steder, blant annet pga temperatur, men en liten pekepinn hadde vært kjekt.

Etter at deigen har hevet til dobbel størrelse steker du på 220 grader, i ca. 30-40 minutter om du har laget brød, og ca. 20 minutter om du har laget rundstykker.

Du kan også ta med deg deigen ut på tur og steke den i en panne over bål. Det står også tidsperspektiv for hvor lenge man skal steke når man steker over bål. Pluss for det! Har du lyst kan du også steke deigen som pinnebrød.

Jeg valgte å forme deigen min til et brød, og steke det i ovnen. 

Jeg fikk et stort brød, laget i en 1,5 L avlang brødform.

Skorpen ble nydelig sprø og gylden, og innsiden av brødet ble saftig og godt. Det luktet virkelig nybakt brød i hele leiligheten når brødene stekte.

Det er rikelig med frø i mixen, så mye at jeg faktisk merket meg det da jeg helte ut mixen i bakebollen. Henholdsvis linfrø og gresskarkjerner. 

Smaken er typisk hjemmelaget, og det er også konsistensen. Det smaker ordentlig grovbrød med innslag av nøtteaktige gresskarkjerner. Jeg ble positivt overrasket over hvor mye det faktisk smakte. Jeg hadde forventet meg noe litt mer anonymt, men dette var virkelig godt. 

Litt tung konsistens, ikke så veldig luftig, men mer kompakt slik hjemmelagete brød gjerne blir.

Har du lyst å lese det fullstendige næringsinnholdet kan du gjøre det på Møllerens egne hjemmesider, HER.

Kort oppsummert er dette et saftig brød, med sprø skorpe og mye god smak. Kan absolutt anbefales om man har lyst på den hjemmelagede smaken, men ikke orker å ta det helt fra bunnen av. Det er også hele 4 ruter på grovhetsskalaen, altså fullt opp! En bakemiks som både er sunn og smaker kjempegodt? Jeg er ivertfall fornøyd!

Jeg serverte mitt brød med hjemmelaget sukkerfritt syltetøy, oppskrift finner du HER. Men jeg kan også tenke meg at gulost passer nydelig til den nøtteaktige og fyldige smaken i brødet.

Gjennkjøp: Jeg baker ikke ofte hjemmelaget brød, men om jeg skal det så blir det antakeligvis med denne miksen!

 

 

 

#brød #hjemmelaget #nybakt #produkttest #grovbrød #møllerens #fullkorn #fibra #suntkosthold #matblogg #matbloggsentralen #bakeblogg #kakeblogg #diy

2 kommentarer
    1. Ser kjempegode ut👍😊Men dette fikk du tydeligvis ikke med deg : klippet ut dette fra fremgangsmåten du la ut som link:
      1. Bland posens innhold med 3 dl lunket vann og elt deigen godt sammen for hånd eller i en maskin. La ferdig eltet deig hvile i 10 min. Ergo står det altså at vannet skal være lunkent 😄👍
      At man kan ta det med på tur er ekstra flott synes jeg, pinne brød er kjempe deilig 👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg