Sukkerfri Delfiakake!

Vi har alle våre tradisjoner, og for meg hører Delfiakake julen til.

Mamma har alltid laget det og det har alltid vært en av mine favoritter. Jeg tror det er fordi det har føltes som å spise rent godteri. Ikke som de andre litt kjedelige julekjeksene med enten nøtter eller tørket frukt, nei dette her er fett, sukker og sjokolade sammen i en herlig konstruksjon vi liker å kalle Delfiakake. En kake som i grunn ikke er en kake, men ett svært konfekt.

Nå har det seg slik at flere i familien har fått diabetes og da blir både tradisjoner og vaner utfordret litt. Derfor begynte jeg allerede i sommer å prøve å tenke meg frem til oppskrifter jeg kunne gjøre om til sukkerfrie nytelser for familien. Denne var ikke en av dem. Denne kom som lyn fra klar himmel en kveld jeg lå og løste kryssord på sengekanten (yes, I’m that old), og slo meg som den perfekte lchf julekaken. Ikke at noen av oss følger det kostholdet, men når man er matblogger så blir man rett og slett bombardert med forskjellige typer kosthold, og da dukker det noen ganger opp glimt fra både det ene og det andre.

Uansett. Jeg ville prøve å lage en delfiakake som ikke inneholdt tilsatt sukker, men som like vel var fet, søt, mektig og god. 

Jeg tok utgangspunkt i oppskriften på selve Delfiafett-pakken og gjorde noen endringer.

Her er det jeg kom frem til.

Og i ettertid så angret jeg litt på at jeg ikke hadde tenkt på dette, men det går jo absolutt ann å fylle kaken med hjemmelagede sukkerfri marsipankuler!

Pluss at jeg glemte å kjøpe sukkerfri gelégodt, så jeg fylte og pyntet den med sukkerfri kjeks, tørkede jordbær, sukkerfri non-stop fra Atkins og kokos. Jadda. Alltid godt forberedt!

 

Du trenger:

250 gram sukkerfri mørk sjokolade (eller melkesjokolade om du liker det bedre)

4 ss sterk kaffe

250 gram Delfiafett

2 egg

1 ss sukrinmelis

2 ss sukrin gold (eventuelt mer om du liker det søtere)

Tørket frukt / sukkerfri gelédrops til fyll

Sukkerfri marsipan til fyll

Sukkerfri kjeks til fyll

Kokos til pynt

 

Du gjør:

Smelt samen sjokolade og kaffe. Sett til side.

Smelt Delfiafett for seg og sett til side for å avkjøles.

Pisk eggedosis av egg, sukrinmelis og sukrin gold.

Bland sjokoladeblandingen i eggedosisen, og tilsett så det avkjølte Delfiafettet.

Rør godt sammen.

Kle en kake – eller brødform med plastfilm og hell i litt sjokolademasse.

Legg så kjeks og gelédrops lagvis i formen, hvor du både begynner og slutter med sjokolademassen.

Dekk til og sett i kjøleskapet til den er helt stiv og kan løftes ut av formen.

Oppbevar i kjøleskapet.

 

#godtno #bakemag #matbloggsentralen #matbloggerne #delfiakake #darkchocolate #sugarfee #sukkerfri #funksjonellmat #sukringold #stevia #sukrinmelis #lchf #julebakst #julen2014 #jul #konfekt #christmascandy #christmasinspo #diy #matblogg #kakeblogg #matfoto #feedfeed #f52grams #foodphotography #instafood #brodogkorn #5omdagen #møllereninspo #delfiakake #matblogg #kakeblogg

7 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg