Orange Pecan Shortbreadcookies!

I dag har jeg en skikkelig namnam godbit til dere! En spontan cookie! En uplanlagt cookie. En cookie utenom skjemaet. You get the point.

Jeg fikk en melding av en venninne som hadde laget noen kjeks hun syntes var så gode, og da ble jeg så nysgjerrig at jeg bare måtte lage dem. Hun hadde brukt denne oppskriften fra melk.no.

Jeg skjønte meg ikke helt på oppskriften før jeg innså at det er jo rett og slett mørdeig! Mørdeig som man bruker som paibunn, bare at her er den isteden formet til pinner og rullet i kanelsukker.  Tilfeldigvis er det også oppskriften på en kjeks som kalles Shortbread, så derfor har mine kjeks fått navnet Shortbreadcookies.


 

Jeg laget mine kjeks litt annerledes og tilsatte litt kanel og litt hakkede glaserte nøtter. I tillegg brukte jeg økologisk appelsinmarmelade som jeg var så heldig å få tilsendt fra matbazaren.no tidligere i høst, et nettsted hvor man kan kjøpe fancy franske og italienske delikatesser. De har også en egen kategori for økologiske produkter.

Denne appelsinmarmeladen er økologisk, noe jeg liker veldig godt, og ga en nydelig aroma til kjeksene. Det duftet fantastisk når kjeksene stekte!

Jeg hadde opprinnelig tenkt å pensle dem med eggehvite og strø over kanelsukker, men det glemte jeg sånn i farten. Jeg er ganske sikker på at det hadde blitt godt, men jeg syns virkelig disse kjeksene ble akkurat passe søte og sprø akkurat sånn jeg lagt dem, så det var kanskje like greit.

 

Disse skal definitivt lages igjen til jul!

 

Du trenger:

200 gram smør

100 gram melis

300 gram mel

1 eggeplomme

3 – 4 ss økologisk appelsinmarmeladde ( jeg brukte denne fra matbazaren.no )

2 ss vaniljeekstrakt

2 ts kanel

50 gram Glaserte Pecannøtter

 

Du gjør:

Pisk sammen smør og melis.

Sikt i melet og rør kjapt sammen.

Tilsett eggeplommen og rør godt.

Tilsett vanilje, kanel og appelsinmarmelade og rør godt.

Hakk nøttene og rør inn i deigen.

Ha deigen over på en bakeplate og rull til en pølse.

Pakk pølsen inn i plastfilm og legg den i kjøleskapet.

La deigen hvile i kjøleskapet i minst 1 time.

Ta deigen ut av kjøleskapet og skjær skiver av pølsen som du ruller til kuler og trykker lett flate.

Legg emnene på en bakepapirkledd plate og stek på 180 grader i ca. 12 minutter, eller til kjeksene er gyldne rundt kanten.

Avkjøl på rist.

Oppbevares i lufttett boks, i romtemperatur.

 

#orange #pecan #shortbread #christmasinspo #christmascookies #diy #godtno #matbloggsentralen #bakemag #5omdagen #brødogkorn #møllerensinspo #meliboks #melkno #matbloggerne #matblogg #bakeblogg #instafood #matfoto #foodphotography #f52grams #thefeedfeed

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg