Norsk Julecannoli med Yoghurt Naturelle! Mitt Andre Bidrag til Matbloggsentralens “Tine Yoghurt & Jul” Utfordring!

Dette er mitt andre bidrag til Matbloggsentralens “Tine Yoghurt & Jul” Utfordring! Denne utfordringen hadde ingen begrensninger på hvor mange bidrag hver blogger kunne komme med, så da bestemte jeg meg for å være litt kreativ igjen og ta med en oppskrift med to hovedsmaker som er veldig julete for meg: appelsin og krumkake! Jeg tror faktisk julen er den eneste tiden jeg kommer i nærheten av disse kakene, type krum.

Her har jeg brukt yoghurt naturelle som har fått “renne av” seg. Det vil si at jeg har latt den hvile på et stykke tykt kjøkkenpapir (jeg bruker Lambi og synes det i grunn er best ) som har trukket ut en del av fuktigheten av yoghurten, som derfor er blitt tykkere.

Deretter har jeg blandet den tyknede yoghurten med aromatisk ceylon kanel, ekte vanilje og bittelitt appelsinlikør. Det hele serveres i en sprø krumkake, dyppet i sjokolade, med en snerten liten appelsinbit på toppen. Det er julefrokosten sin det! Presentasjonen minnet meg så om italiensk cannoli at jeg har valgt å kalle dette bidraget Norsk Julecannoli! Personlig syntes jeg det var litt praktisk, du trenger hverken skål eller skje, du spiser rett av krumkaken. Yoghurt to go!

 

Du trenger (3 porsjoner) :

500 gram Tine Yoghurt Naturelle (det virker mye men det blir jo mindre etter den har trukket av seg)

1 ts kanel

1 ts ekte vaniljepulver (du kan også bruke vanillabean paste, vaniljesukker eller frøene fra en vaniljestang)

1 ss appelsinlikør (Cointreau)

50 gram mørk sjokolade

3 krumkaker 

1 skive appelsin

 

Du gjør:

Sett en sil over en bolle og kle silen med to lag tykt kjøkkenpapir eller et kaffefilter.

Ha over yoghurten og la den renne av i 30-60 minutter.

Når yoghurten er så tykk du vil ha den så skraper du den ut i en ny bolle og blander inn kanel, vanilje og appelsinlikør. 

Smelt den mørke sjokoladen i mikrobølgeovn.

Dypp “tuten” av hver krumkake i sjokoladen og la den stivne. Sett dem gjerne i kjøleskapet noen minutter om du er utålmodig.

Ha yoghurten i en sprøytepose med stjernetip og sprøyt hver krumkake full, før du topper med en skive appelsin du har delt i tre; en til hver krumkake.

Eventuelt kan du bare bruke en skje til å fylle krumkakene.

Nyt med en gang.

 

#tineyoghurt #yoghurtnaturelle #appelsin #kanel #vanilje #utfordring #matbloggsentralen #christmas #jul #yoghurt #matblogg #kakeblogg #bakeblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg