Rustikk Sommerpai med Moreller!

Jeg har hatt det dårligste hellet når det kommer til råvarer i det siste. Alt jeg kjøper av frukt og bær mugner i løpet av natten, og jeg våkner med super bakelyst og ingen ting å bake med… 

Sist jeg var i butikken bestemte jeg meg for at nå, NÅ! Så da jeg kom hjem vasket og renset jeg alle bærene, delte dem opp og la dem i ziplock poser som jeg la i kjøleskapet med en eneste gang. Og suksess! Det fungerte! Endelig fikk jeg laget denne nydelige rustikke paien, fylt med masse søte og gode moreller, vanilje og kanel. 

Har du veldig lyst å kunne skjære av pene stykker som holder formen så må du vente til paien er helt avkjølt. Men er du som meg og foretrekker paien din lun med en stor kule vaniljeis så er det ingen ting i veien for å spise den før den “setter” seg. Jeg greier aldri å vente så her blir det ingen vakre paistykker med rene linjer. Men det blir mye god pai, da!

 

Du trenger:

Deig:

190 gram hvetemel

100 gram hvitt sukker

115 gram smør, kaldt

1/2 ts bakepulver

1 egg, str. L

 

Fyll:

300 gram moreller, uten sten

25 gram hvitt sukker

25 gram brunt sukker

3 ss sitronsaft

2 ts maizena

1 ts vaniljeekstrakt

1/2 ts kanel

 

 

Du gjør:

Deig:

Forvarm ovnen til 190 grader.

I en stor bolle visper du sammen mel, sukker og bakepulver. Kutt smøret i biter og jobb inn smøret med hendene til du får en deig som minner om våt sand.

Rør inn egget til en tykk klissete deig.

Del deigen i to og trykk ut halvparten i en paiform, eller en annen ildfast form på ca. 20 cm.

Prikk bunnen med en gaffel.

Forstek i 10 minutter og la stå på kjøkkenbenken mens du lager fyllet.

Fyll:

I en annen stor bolle visper du sammen hvitt sukker, brunt sukker, maisstivelse, kanel, vaniljeekstrakt og sitronsaft.

Kutt morellene i to og fjern stilk og stein.

Vend morellene inn i sukkerblandingen.

Legg fyllet over paibunnen og hell over den ekstra saften som blir igjen i bollen. Jeg var litt skeptisk til så mye væske i en pai, jeg trodde bunnen ville bli soggy, men den ble faktisk helt fint stekt. Jeg regner med at det er fordi jeg forstekte bunnen litt.

Fordel den andre halvparten av deigen i klumper over toppen av fyllet.

Stek på 190 grader i ca. 35minutter, eller til fyllet bobler og deigen er gylden.

 

 

 

#pai #moreller #fruktpai #bakverk #sommer #dessert #matblogg #kakeblogg #dessertblogg #nektarin #matbloggsentralen #pie #sommerbakst #mat #dessert #kake

4 kommentarer
    1. Så utrolig herlig ut 🙂
      Et lite praktisk spørsmål, hvordan fikk du lagt til matbloggsentralen bildet? fordi jeg har prøvt å prøvt men får det ikke lagt inn sammen med de andre linkene på høyre siden 😉

    2. Natural Health Diva: Hei! Du det sleit jeg også med og nå husker jeg faktisk ikke hvordan jeg gjorde det! Men du burde sende en mail til en av Ina’ene som styrer Matbloggsentralen! De er veldig hyggelige og hjelpsomme! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg