Firkantede Ganache Trøfler med Vanilje og Appelsin!

Jeg elsker sjokoladetrøfler, jeg gjør virkelig det. Men.. jeg får helt mark av å være grisete på hendene. Litt ironisk siden jeg baker såppas mye.  Derfor ble jeg relativt excited da jeg surfet gjennom Pinterest og så at noen hadde laget firkantede sjokoladetrøfler. Så lurt! 

Hvorfor har ikke jeg tenkte på det før! Noe jeg forøvrig tenker ganske ofte.. Uansett, firkantede trøfler! Smelt, hell, la stivne og kutt i passe store biter. Genialt! Og så kan du pudre med litt bakekakao, melis, eller pynt med gullstøv som jeg har gjort ovenfor.

Ikke bare sparer disse trøflene deg for masse klin, men de er også utrolig gode og fløyelsmyke, med et hint av appelsin og vanilje, for en litt julete følelse.

Og da passer det jo ekstra bra at du finner denne oppskriften i det nyeste nummeret av Bake, de har nemlig akkurat kommet med en herlig julespesial!

Når jeg lager trøfler liker jeg å bruke omtrent like deler kremfløte opp mot sjokolade, bortsett fra akkurat her hvor jeg erstatter bittelitt av kremfløten med saltet meierismør for å få et ekstra kremete og smakfult resultat. Det blir som ganache, bare i trøffelform! Du kan faktisk være enda mer eventyrlysten med bruken av smør om du ønsker det. Jeg mener du kan bytte ut så mye som 100 gram av kremfløten med smør og like vel få et bra resultat. Men det har jeg ikke prøvd ut enda!

 

Du trenger:

300 gram mørk sjokolade

280 gram kremfløte

20 gram salt meierismør

1 ts hjemmelaget appelsin- og vaniljesukker eller 1 ts ekte vaniljesukker + 1/2 ts finrevet appelsinskall

 

 Du gjør:

Grovhakk sjokoladen, og legg den i en bolle som tåler varme, og som er stor nok til at du kan ha både sjokolade og fløte i den uten at det skvulper over når du skal røre.

Ha fløten, smøret og det smaksatte sukkeret i en tykkbunnet liten kjele og varm sakte opp til kokepunktet. Rør kontinuerlig med en god slikkepott som tåler varme.

Når fløten begynner å småkoke heller du fløten over sjokoladen og lar den stå i 2-3 minutter.

Rør sammen fløten og sjokoladen til en glatt røre. Bruk gjerne en ballongvisp.

Kle en form med bakepapir og hell sjokolademassen over i formen. La formen stå på kjøkkenbenken, og kjøle seg til romtemperatur.

Sett formen i kjøleskapet i minst 3 timer, gjerne over natten, til massen er fast.

 

 

#ganache #trøfler #trøffler #sjokolade #hjemmelaget #konfekt #jul #juleinspo #bakeblogg #matblogg #dessertblogg

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg