Veganske mandelsmørkuler med sjokoladetrekk og hint av vanilje!

Nå har jeg endelig fått eksperimentert litt på kjøkkenet igjen, og det var så deilig!

Jeg går jo konstant og tenker på sånn 2-3 oppskrifter som jeg har lyst å teste ut, og i noen perioder blir det dårlig med tid og krefter til kjøkkenspillopper. Derfor er det ekstra deilig når jeg får spilloppet litt etter en sånn lang periode, og enda bedre når oppskriftene jeg har tenkt på blir skikkelig bra! Sånn som denne oppskriften her, den ble vellykket på første forsøk, også så utrolig god!

Disse nydelige mandelsmørkulene smaker som en blanding av mild marsipan og Ferrero Rocher, med et hint av vanilje! Nam! De er seige inni, med litt crunch og et deilig trekk av rismelksjokolade.

Ikke bare er de kjempelette å lage, men de er også søtet kun med mørk lønnesirup, ingen raffinert sukker.

Også er de veganske da, så de er supre for de som ikke vil spise animalske produkter, eller for de som rett og slett ikke tåler eksempelvis melk, egg eller gluten. For de er nemlig også glutenfrie!

Jeg skal absolutt lage disse igjen til jul, de er perfekte som spiselige gaver. Bare pakket inn i en søt pose med et lite bånd rundt for eksempel?

Ingredienser

120 gram mandelsmør, gjerne crunchy

1 ss mandelmel

2 ss mørk lønnesirup

1/2 ts vaniljeekstrakt eller vanilla bean paste

100 gram mørk- eller melkesjokolade

50 gram hvit vegansk sjokolade

 

Du gjør:

Rør sammen mandelsmør, vanilje og lønnesirup.

Kna inn mandelmel.

Rull deigen til kuler og sett på et bakepapir.

Sett kulene i kjøleskapet mens du smelter sjokoladen.

Smelt den mørke sjokoladen, dypp kulene i sjokoladen og sett tilbake på bakepapiret.

Smelt hvit sjokolade, og ringle over kulene. Sett i kjøleskapet ca. 10 minutter for å stivne.

Oppbevar i kjøleskapet, gjerne i en boks med lokk.

6 kommentarer

Siste innlegg