CandyCane Pikekyss – Årets første juleoppskrift!

English instructions at the bottom!

Da har jeg så smått begynt å jule litt på kjøkkenet! Jeg synes alltid det er mer behagelig å starte juleforberedelsene tidlig, så jeg har god tid til å prøve, feile, smake og lage så mye som mulig av alt jeg får idéer til når jeg begynner å tenke på jul.

Først ut er disse pikekyssene med knuste polkagriser, eller candy canes om du vil. Jeg kan faktisk ikke huske sist gang jeg spiste en polkagris, men candy canes er skikkelig julete for meg, så jeg ville lage noe med dem i år!

Egentlig så var planen å smaksette selve marengsrøren med peppermynte ekstrakt, men det viste seg fort at det var for mye olje i den ekstrakten jeg hadde til at det ble noe marengs ut av det. Røren ble rett og slett livløs, og det liknet mer på flytende lim enn noe annet… ikke særlig delikat!

Derfor besluttet jeg å tilsette bittelitt vanilje i marengsen, og heller strø over knuste polkagriser før steking. På denne måten fikk pikekyssene både smak av peppermynte, og ble skikkelig dekorative. Jeg digget det!

Så her er den, den første offisielle juleoppskriften på bloggen i år!

Du trenger / You Need:

3 eggehviter str. M-L ( evt. mål opp 90-95 gram hvite) / 3 eggwhites size M-L ( or meassure up 90-95 grams of eggwhites)

110 gram hvitt sukker / 110 grams white sugar

1 ts vaniljeekstrakt / 1 teaspoon vanilla extract

1 håndfull polkagriser eller candy canes / 1 handfull candy canes

Sprøyteposer i plast / Plastic piping bags

Tip 2A (for runde pikekyss) / 2A Wilton decorating tip

 

Du gjør:

Sett ovnen på 150 grader.

Pisk eggehvitene til de begynner å holde formen.

Ha i halvparten av sukkeret og pisk til blandingen er glossy og stiv.

Ha i resten av sukkeret og vaniljeekstrakten og pisk til blandingen igjen er glossy og stiv.

Ha marengsen over i sprøteposen og sprøyt ut små emner på et bakepapirkledd brett.

Knus polkagrisene i en kjøkkenmaskin, eller hakk dem med en stor kniv. Vær forsiktig om du bruker kniv, polkagriser er glatte og spretter over alt når du deler dem.

Sett pikekyssene i ovnen, på midterste rille.

Skru varmen ned til 90 grader og stek/tørk pikekyssene i ca. 1 til 1 1/2 time.

Når de er ferdige skal de være glossy utenpå, kjennes lette og faste når du tar på dem, og løsne lett fra papiret.

Oppbevares i en lufttett boks, i opp til 4 uker.

 

English instructions:

Set your oven to 300 F or 150 C.

In a large bowl whisk your eggwhites until they start to thicken and hold their shape.

Whisk in half the sugar until the meringue is glossy and stiff.

Whisk in the remaining sugar, and your vanilla extract until the meringue again is glossy and stiff.

Transfer your meringue to the piping bag and pipe little blobs onto an oven tray lined with parchment paper.

Crush up your candy canes, using either a high power blender or a big knife. Be carefull when using the knife, those suckers fly everywhere.

Sprinkle over meringues, and place in the oven, on the middle rack.

Set the heat down to about 195 F, or 90 C, and allow meringues to cook/set for about 1 to 1 1/2 hour.

When done, meringues should be firm and light, and easy to remove from the parchment paper.

Keep in an airtight container for up to 4 weeks.


 

#jul #marengs #pikekyss #polkagriser #candycanes #rosa #julebakst #matblogg #dessertblogg #bakeblogg #konfekt

 

8 kommentarer

Siste innlegg