Pasjonsfrukt- og Granateplesnurrer!


Gjærdeigeksperimentet fortsetter, og denne gangen har jeg tatt utgangspunktet i en annen deig, nemlig DENNE fra Mat På Bordet. Den har en helt annen fremgangsmåte enn noen annen grunndeig jeg har sett, og jeg hadde en idé om at det var nettopp fremgangsmåten som her kom til å gjøre deigen optimal for kjevling og forming!

Vi kan vel si det sånn at jeg enda ikke akkurat har teknikken inne enda, så de ble ikke de vakreste bollene, men de ble veldig gode! Spesielt med granateple glasur og litt ekstra granateple frø. Det er forresten saften fra frøene som gir glasuren den nydelige rosa fargen!


I denne oppskriften bruker jeg noe som heter pasjonsfrukt curd. Det er en slags kremet marmelade laget av pasjonsfruktjuice, smør, egg og sukker. Jeg legger ved link til oppskriften på den lenger ned i innlegget, så om du ønsker å lage din egen curd, trykk deg inn på den!

Når det kommer til deigen så skal den hvile 1-2 timer i kjøleskapet rett etter den er eltet sammen, før den formes, og deles opp i emner, som så skal hvile 30-60 minutter før steking. Den kan også hvile så mye som over natten før forming.

Min deig hvilte en time i kjøleskapet før forming, og så en time til etter jeg hadde laget snurrene.

 

Ingredienser

Ca. 12-14 store boller

Bolledeig:

400 gram hvetemel

1/2 ts kanel

1/2 ts kardemomme

60 gram hvitt sukker

2 dl kald melk, jeg brukte lettmelk

20 gram fersk gjær

1 egg

100 gram smør, kaldt

Fyll:

150 gram pasjonsfrukt curd*

180 gram granateple kjerner

Glasur:

250 gram melis

3-4 ss granateple saft

 

Instruksjoner

Bolledeig:

Rør ut gjæren i den kalde melken.

Pisk så inn egget.

I en stor bolle blander du mel, kanel, kardemomme og sukker.

Ha melkeblandingen i melblandingen og elt til en smidig deig.

Skjær smøret i mindre biter, og elt inn til en litt klissete deig.

Samle deigen, du kan bruke litt mel, og legg den i en plastpose, eller en bakebolle med lokk.

Sett i kjøleskapet i 1-2 timer. Min sto i 1 time.

Kjevle ut deigen til en stor avlang firkant og smør over halvparten av pasjonsfrukt curden.

Brett to av sidene inn mot midten, og kjevle over så fyllet festes og deigen henger sammen igjen.

Smør over resten av pasjonsfruktcurden, strø over granateple frøene og brett inn på samme måte som sist. Kjevle igjen.

Skjær striper av deigen, tvinn dem, og knyt dem. For en bedre forklaring med steg for steg bilder, gå inn på linken lengre opp i innlegget.

Sett bollene på ett brett kledd med bakepapir, 6 boller per brett,dekk over med plastfilm eller et håndkle og sett til å etterheve på et lunt sted i en time.

Stek midt i ovnen på 180 grader, i ca. 20-25 minutter, til bollene er gylne og faste.

Glasur:

Om du ønsker glasur kan du røre ut 250 gram melis med 3-4 ss granateple saft. Du kan også bruke appelsinjuice eller annen fruktjuice, men vil da ikke få samme farge som på bildene.

Justér mengde melis og saft til ønsket tykkelse på glasuren, og ringle over bollene når de er kalde.

Oppbevar bollene i en luftett boks, eller pakket i plastfolie. De kan godt stå på kjøkkenbenken, men jeg innbiller meg at de holder seg lenger i kjøleskapet.

*Har du ikke lyst å lage din egen pasjonsfrukt curd kan du godt kjøpe curd på butikken. Det er noe store matvarebutikker har begynt å ta inn i det siste. Prøv gjerne med en sitron curd, og bland ut med 1 ts vaniljefrø! Eventuelt kan du bruke en marmelade med tropiske smaker som mango, kokos, lime eller ananas. Det passer godt til granateple frøene.

 

#gjærbakst #snurrer #boller #granateple #pasjonsfrukt #matblogg #dessertblogg #mat #dessert #bakst #vanilje

6 kommentarer

Siste innlegg