Enkel sommerkake med moreller, vanilje og et hint av kanel!


 

Nå som du faktisk kan få kjøpt moreller i butikken uten å måtte selge en nyre så tenkte jeg det var på sin plass med en morell-oppskrift! 

Denne kaken er myk, saftig, vakkert gylden på toppen og med masse smakfulle moreller. Perfekt varmet med en kule vaniljeis til, eller med masse krem!

Jeg har brukt mørk lønnesirup i tillegg til vanlig hvitt sukker for å søte kaken, og dette gir en utrolig saftig kake.

Om jeg skulle ha gjort en liten endring nå i etterkant så hadde det vært å hakket opp morellene i litt mindre biter, og strødd dem over toppen av kaken før steking istedenfor å vende dem inn med en slikkepott. De sank nemlig til bunnen og gjorde den litt småsoggy selvom jeg vendte dem i mel først, og det hadde muligens vært bedre om de var litt mer spredt rundt i kaken tenker jeg. Da hadde jeg unngått en soggy bunn, mens jeg fremdeles holdt på saftigheten i resten av kaken.

Her kommer oppskriften!

Du trenger (til en firkantet form 20x20x5 cm, eller en springform á 20 cm) :

200 gram hvetemel

1 ts bakepulver

1 ts kanel 

1/4 ts salt

200 gram smør

100 gram hvitt sukker

1 dl mørk lønnesirup

1 1/2 ts vanilla bean paste eller 1 ts vaniljeekstrakt og 1 ts vaniljepulver

3 egg str M-L

450 gram moreller uten stener, jeg brukte frossne som jeg hadde fjernet stenene fra før frysing

1-2 ts hvetemel

Instruksjoner:

Rens morellene og fjern stenene. Rør sammen med 1-2 ts hvetemel så hvert bær er dekket med et tynt lag mel. Sett til side mens du lager kakedeigen.

Sikt sammen mel, bakepulver, salt og kanel. Sett til side.

Rør smør og sukker hvitt og luftig. Jeg rører først lett sammen, og pisker så på høy hastighet.

Pisk inn eggene ett og ett.

Pisk inn den mørke lønnesirupen, og vaniljen.

Bland inn melet i to omganger og pisk til en jevn røre.

Vend inn morellene med en slikkepott, og overfør deigen til kakeformen du skal bruke.

Smør og mel en kakeform. Jeg brukte en firkantet form 20x20x5 cm, men du kan også bruke en springform á 20 cm.

Stek på 180 grader i ca. 1 time og ti minutter, eller til en prøvepinne kommer ut uten deig.

Avkjøl 10 minutter i formen, og avkjøl så helt på rist.

Eventuelt kan du servere lun med en god kule iskrem eller pisket krem!

#moreller #sommer #sommerbakst #bakst #kake #sommerkake #morellkake #cherry #matblogg #dessertblogg #kakeblogg #dessert #matbloggsentralen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg