Bananabread Muffins med salt og crunchy Nugattihjerte!

La meg bare starte med å si at de her ble så mye bedre enn jeg hadde trodd, skikkelig skikkelig gode. Søte, fyldige, bittelitt salte (pga. saltet i Nugattifyllet) , med myk fluffy innside, og nydelig seig og sprø topp. Om du er skeptisk til å bake med banan, så er dette absolutt stedet å starte!

Til denne oppskriften brukte jeg Nugatti Krønsji siden den både inneholder nøtter og litt salt krønsj som er utrolig godt mot alt det søte. Innlegget er ikke sponset.

Det skjer jo egentlig hver gang; jeg kjøper for mange bananer enn jeg greier å spise opp før de blir brune og en tanke mindre delikate, og siden jeg strengt tatt bare takler bananer når de er nesten helt grønne såååå…

Men det er her disse muffinsene kommer inn! Det var så lenge siden jeg hadde bakt med banan at jeg fikk lyst å prøve meg igjen. 

Jeg tok utgangspunkt i oppskriften min på saftig (og mektig) banankake, og gjorde et par justeringer. Dessuten har disse muffinsene fått et hjerte av Nugatti, fordi kun banan virket litt kjedelig i gjerningsøyeblikket. Nå er jeg ganske glad for det, for det ble nemlig latterlig godt, og sammen med et dryss pecannøtter på toppen ble dette bare rett og slett herlig!

Like gode i tursekken som på kakebordet ville jeg tro!

 

Ingredienser (ca. 12 mellomstore muffins) 

100 gram smør

100 gram hvitt sukker

100 gram brunt sukker

2 egg, str. L

2 ts vaniljeekstrakt

250 gram godt moden banan, most

200 gram hvetemel

1/2 ts bakepulver

1 ts natron

1 ts kanel

100 -150 gram Nugatti Krønsji (avhengig av hvor mye du vil fylle muffinsene)

1 håndfull sjokoladeknapper eller grovhakket sjokolade

1 håndfull pecannøtter (kan sløyfes)

 

Fremgangsmåte:

Ha smør, hvitt sukker og brunt sukker i en stor miksebolle og pisk til blandingen lysner og blir luftig.

Tilsett vanilje, og pisk inn ett og ett egg.

Sikt sammen mel, kanel, bakepulver og natron. 

Rør inn melblanding og most banan vekselsvis i to omganger (Mel, banan, mel, banan) til en relativt jevn røre. Litt klumper vil det være med mindre du kjører bananen med en stavmikser.

Fyll muffinsformene halvveis opp med røre.

Legg ca. en teskje Nugatti i midten, og fyll på med en teskje eller to med røre. Formene skal ikke være fyllt til toppen, men ca. 3/4 eller bittelitt mer.

Topp med sjokoladeknapper og hakkede nøtter om ønskelig.

Stek på 190 grader i ca. 15-20 minutter, avhengig av størrelsen på muffinsene. De skal være godt gylne på toppen, og en testpinne skal komme ut uten deig.

 

#bananmuffins #muffins #banankake #nugatti #dessert #dessertblogg #bakeblogg #matblogg #matbloggsentralen

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg