Vegansk sjokoladefudge med røstede pecannøtter og kokos – Årets Julefudge 2018!

Denne oppskriften har jeg ruget på lenge, og nå som jeg endelig har fått testet den ut er jeg litt over gjennomsnittet opprømt over hvor bra den ble. Den er myk, kremete, nydelig søt og når du først tar en bit er det vanskelig å stoppe.

Jeg har valgt å røste både nøtter og kokos før jeg blander dem i fudgen, det er selvfølgelig ikke helt nødvendig, men jeg anbefaler det like vel. Kokos får nemlig en helt herlig nøtteaktig aroma når den røstes, og pecannøtene får en fyldig nesten karamellaktig smak, begge deler går utrolig godt sammen med sjokolade!

Jeg har gått og tenkt på å lage en vegansk versjon helt siden jeg laget min første julefudge i 2014, og da jeg ved en tilfeldighet kom over nøkkelingrediensen på nett for litt siden bestilte jeg to bokser, og satt i gang.

Ingrediensen jeg snakker om er søtet kondensert kokosmelk. Det er den som gjør denne fudgen så enkel å lage, og grunnoppskriften 50/50 sjokolade og søtet kondensert melk er det jeg har basert alle mine fudge oppskrifter på.

Men hvor får man fatt i søtet kondensert kokosmelk? Til nå har jeg ikke funnet det, og selv om jeg ble veldig fristet til å prøve å lage søtet kondensert soyamelk hjemme på kjøkkenet etter oppskrift fra Veganmisjonen, så fikk jeg liksom aldri somlet meg til å prøve. Nysgjerrigheten tok derfor en smule overhånd da jeg snublet over søtet kondensert kokosmelk på nett, spesielt siden jeg foretrekker kokosmelk over soyamelk. Jeg har senere forsøkt å lage søtet kondensert kokosmelk etter fremgangsmåten til Veganmisjonen, og det ble perfekt! Så har du litt ekstra tid kan jeg absolutt anbefale å teste det.

Nettbutikken jeg brukte er nå utsolgt for varen, men et lite Google søk viste at man kan få tak i bokser med søtet kondensert kokosmelk blant annet på Lucky Vitamin. Jeg har også sett det i diverse lokale frukt og grønt butikk, så sjekk der!

Apropos nøkkelingredienser så blir det jo heller ingen fudge uten sjokolade! Jeg vet det er mange som syns det er vanskelig å finne god vegansk sjokolade, så her kommer et par anbefalinger:

  • til denne oppskriften har jeg brukt iChoc, det er den veganske sjokoladen jeg bruker mest, og den funker supert både til å lage konfekt med, og til ren snacking. Du finner den blant annet på Sunkost, Kinsarvik, Søstrene Grene og Røtter.
  • Moo Free lager super vegansk sjokolade, både i små plater til snacking, og større plater til bruk i bakst og konfekt. Må ikke forveksles med So Free, tidligere Plamil, som i min mening ikke smaker spesielt godt. Moo Free lager også adventskalendere med vegansk sjokolade og sjokoladefigurer i juledesign. Helt supert om man trenger allergivennlig sjokolade til jul. Kan kjøpes på nett, i dagligvareforretninger med stort utvalg, og i diverse helsekostforretninger som Røtter, Kinsarvik og noen Sunkost.
  • Schakalode fra Vantastic Foods, helt kurant sjokolade til å bruke i bakst og til konfekt. Kanskje ikke like fantastisk å spise direkte fra pakken i min mening. Kan kjøpes blant annet på veganlife.no.

Anyways, her kommer oppskriften!

Ingredienser (én form a 20×20 cm)

320 gram søtet kondensert kokosmelk

320 gram vegansk melkesjokolade

1 ts vanillabean paste eller vaniljeekstrakt

1 klype salt

100 gram pecannøtter

50 gram kokosmasse

20 gram kokosflak til pynt

 

Instruksjoner:

Begynn med å røste nøtter og kokosmasse. Røst nøttene over lav til medium varme, i en ren og tørr stekepanne, mens du rører kontinuerlig. Nøttene er klare når de mørkner såvidt og gir fra seg en røstet duft.

Tørk ut av pannen og bruk samme fremgangsmåte for kokosmassen.

Grovhakk nøttene og sett til side sammen med kokosmassen mens du lager fudgen.

Grovhakk sjokoladen og ha den i en tykkbunnet kjele sammen med den søtede kondenserte kokosmelken. Tilsett vanilje.

Smelt sammen over lav til medium varme. Sjokoladen skal smelte helt inn i den søtede kondenserte melken, og danne en tykk elastisk deig. Rør inn en klype salt.

Rør inn nøtter og kokosmasse. Spar et dryss nøtter, og kokosflakene til pynt.

Kle en bakeform med bakepapir og smør den lett med smaksnøytralt fett, gjerne kokosolje. Dette for at fudgen skal løsne lettere når den har stivnet.

Ha massen over i formen og dryss over nøtter og kokosflak til pynt. La avkjøle helt på kjøkkenbenken før du dekker med plastfilm og setter i kjøleskapet over natten.

Del i biter og servér.

Oppbevares i kjøleskap.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg