Sjokoladefudge- barer med appelsin og pecannøtter på kokos shortbread!

Årets siste, men absolutt ikke minste, oppskrift her på bloggen. En skikkelig godbit, som passer supert til jul, eller bare om du vil kose deg litt ekstra, men siden vi da like vel er i denne perioden av året så har jeg lagt til noen desidert julete smaker. Disse barene er dessuten supre om du vil lage noe uten melk, egg eller meieriprodukter, de er nemlig helt veganske, og holder seg opp til minst en uke i kjøleskapet.

I denne oppskriften har jeg brukt noe jeg nylig har lært meg å lage, nemlig søtet kondensert kokosmelk. Denne lille kuriositeten åpner mang en dør for vegansk matlaging, og jeg må si jeg er litt opprømt over å kunne prøve meg på ikke bare fudge som jeg nylig har veganisert, men også for eksempel nydelig myk vegansk iskrem! 

Hvis du også vil lage søtet kondensert kokosmelk anbefaler jeg på det varmeste denne oppskriften fra Veganmisjonen på søtet kondensert soyamelk. Det eneste du trenger å gjøre er å bytte ut soyamelk med kokosmelk og følge de enkle instruksjonene i oppskriften. Den funker helt supert.

Jeg håper du digger denne oppskriften like mye som jeg gjør, god jul!

Ingredienser (én form á 20×20 cm)

Bunn:

110 gram kokosolje, romtemperatur (eventuelt vegansk smør)

120 gram hvetemel

35 gram kokos, revet 

2 ss melis

1/4 ts salt

Fyll:

320 gram søtet kondensert kokosmelk (se notat i blogginnlegget over)

320 gram vegansk melkesjokolade

1 ts vanilje paste eller vanilje ekstrakt

100 gram pecan nøtter, gjerne røstet

1 ts appelsinskall, revet

 

Instruksjoner

Bunn:

Ha alle ingrediensene til bunnen i en bolle og kna sammen til en fast deig.

Kle en kakeform a 20×20 cm med bakepapir og trykk ut deigen i bunnen.

Prikk bunnen over det hele med en gaffel, og stek i 20-25 minutter på 175 grader. Bunnen er ferdig når den er gylden rundt kantene.

Ta bunnen ut av ovnen og la den kjøle på kjøkkenbenken mens du lager fyllet.

Fyll:

Smelt sammen over lav til medium varme. Sjokoladen skal smelte helt inn i den søtede kondenserte melken, og danne en tykk elastisk deig. Skru varmen litt opp, og la fyllet nå kokepunktet. Når den har småkokt i noen sekunder kan du røre inn nøttene og en klype salt.

Hell fyllet over bunnen og dunk formen et par ganger mot kjøkkenbenken for å sprekke eventuelle luftbobler i fyllet.

La barene avkjøle på kjøkkenbenken til de er romtemperert. Dekk så med plastfolie og la dem overnatte i kjøleskapet.

Oppbevar i kjøleskapet i opp til minst en uke.

#fudge #kake #fudgebarer #vegansk #allergivennlig #eggfri #melkefri #kokos #appelsin #sjokolade #jul #julebakst #matblogg #kakeblogg #matbloggsentralen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg