Souvlaki aka Gresk Kyllingspidd!

Jeg har en veninne som er i Hellas nå og hun legger ut ørtenhundreogførti fantastiske bilder per dag både av mat og natur og sol og sommer og… sukk… så derfor bestemte jeg meg for å lage Souvlaki i dag! Hanne, om du leser dette, denne er til deg!

Første gang jeg var i Hellas var det på en bitteliten øy som het Spetses. Første kvelden spiste jeg pizza, den var så som så, men så andre kvelden kvinnet jeg meg kraftig opp og prøvde en lokal rett som het Souvlaki. To uker senere var det fremdeles det eneste jeg hadde spist til middag, nuff said.

Souvlaki er enkelt og greit et grillspidd med kjøtt og grønnsaker på, marinert i olje og krydder. Jeg liker best kylling, men er ekstremt sær på grønnsakene mine så det ble i grunn bare løk.

Har forresten tatt dagens bilder med min ikke fullt så fantastiske mobiltelefon så er dere advart!

Hva trenger du:

(to porsjoner)

2 stk kyllingfilet

1/2 løk

olje (jeg bruker ris-olje)

hvitløk

persille

eventuelt andre krydder du måtte ønske

 

Hva gjør du:

Bland krydder og olje i enn bolle. 

Skjær kyllingfiletene i striper og løken i like brede striper, sånn at løkbitene ikke løfter spiddet opp fra varmen når den skal stekes. Når bitene er like brede så stekes spiddet jevnere.

Vend kjøttet i marinaden og tre på spidd, kjøtt og grønnsaker (løk) annenhver gang.

Jeg har lært at om du skal bruke tre-spidd så er det lurt å legge dem litt i vann først, dette hindrer dem fra å bli svidd i pannen eller ta fyr på grillen.

Stek så spiddene på høy varme, ca.1-2 minutter på hver side. Deretter senker du varmen og setter lokk på enten panne eller grill og lar spiddene bli gjennomstekt. Det kommer vel litt ann på tykkelse på kjøtt hvor lang tid dette tar, jeg brukte ca. 15 minutter til sammen.

 

Server med salat og Pommes frittes! Det går sikkert ann å servere med ris også men jeg spiste det med pommes frittes da jeg var liten så da har jeg alltid laget det til.

Disse kyllingspiddene er suverene til grilling, og det er sånn de opprinnelig er blitt tilberedt, men de blir også veldig gode tilberedt i stekepanne.

 

#souvlaki #sommermat #hellas #grill #kyllingspidd #mat #middag #sommer #kylling #winnerwinnerchickendinner

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg