Bringebær- og Mandelkake!

Denne kaken skulle egentlig vært med moreller, eller cherries, men i og med at jeg nettop hadde laget noe med moreller så bestemte jeg meg for å bytte dem ut med bringebær. Det var ikke så dumt!

Originaloppskriften finner du her: http://www.bakeorbreak.com/2013/05/almond-cherry-cake/

Jeg gjorde et par forandringer, som vanlig, can’t leave well enough alone. Jeg byttet som sagt ut cherries med bringebær, og la til karamell essens og litt lønnesirup. I tillegg så bakte jeg kaken i en mindre form enn det som var annvist fordi jeg syns høye kaker ofte er penere, og kaken på bildene var veldig flat syns jeg… Siden kaken ble tykkere/høyere ble også steketiden litt lenger, omtrent 10-15 minutter lengre enn annvist.

Oh, jeg var så lei av å måtte regne om fra cups til desiliter (jeg bruker nesten bare amerikanske oppskrifter), så jeg har gått til innkjøp av de søteste målekoppene! De er i cups, så da blir det mye lettere.

Anywho, videre til oppskriften!

Du trenger:

1 cup hvetemel (jeg bruker økologisk)

1/2 ts bakepulver

1/2 ts salt (kan antakeligvis sløyfes om man bruker saltet smør)

1/2 cup mykt smør (jeg bruker som vanlig Bremykt)

3/4 cup vanlig hvitt sukker

3 store egg

1/2 ts mandel essens

1/2 ts karamell essens

1 pakke ferske bringebær

1/2 cup skivede mandler

3-4 ss lønnesirup

Du gjør:

Sett ovnen på 350 grader Fahrenheit, dvs. nøyaktig 176,7 grader celsius. Jeg satt ovnen min på 175 grader celsius og det gikk helt fint, ingen nøyaktighet over det. Smør en springform og sett til side.

I en liten bolle blander du sammen mel, bakepulver og eventuelt salt. Sett til side.

I en større bolle mikser du smør og sukker til det er fluffy. Miks inn ett og ett egg, og deretter essensene.

Hell i melblandingen litt og litt og miks godt. Fordel i dem smurte formen. Putt bringebærene over deigen i ønsket formasjon. Du trenger egentlig ikke å gjøre det spesielt pent, bare hell dem på om du ikke har tålmodighet til å putte dem på en og en.

Strø deretter over de skivede mandlene og stek i 45- 60 minutter, alt ettersom hvilken form du bruker. Du vil se at deigen får en gylden farge, og er fast når du rører på formen, når den er klar.

Ta ut og hell lønnesirupen over den varme kaken. Lønnesirupen vil trekke inn i kaken.

La avkjøle i ca. 10 minutter og server.

Denne kaken er ganske fast men har samtidig veldig lett for å trekke til seg all fuktighet man legger til. Den passer derfor veldig godt som kake til kaffen, med en eller annen form for saus, krem eller is.


Lag den og vis meg bilder!

 

#sommerkake #bringebærkake #mandelkake #festkake #kake #sommer #sommerbakst #summerbaking #kaffekake #17mai #søttendemai #bakst #mat

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg