Jordbærsirup med vanilje og rørte jordbær/syltetøy med vanilje!

I dag skal jeg skrive om noe jeg aldri har laget før nå, nemlig jordbærsirup og rørte bær.

Egentlig var planen å bare lage jordbærsirup, men etterhvert så skjønte jeg jo at jeg kunne slå to fluer i en smekk og lage både sirup og syltetøy på samme tid, i og med at jeg skulle sile sirupen før den ble satt på glass, så laget syltetøyet seg selv.

Dette var mye mer tidkrevende enn jeg først trodde, men nå i ettertid ser jeg at jeg like godt kunne ha latt kjelen stå og puttre for seg selv mens jeg gjorde noe annet, så egentlig er dette en veldig enkel ting å lage, og når du er ferdig har du sirup du kan bruke i milkshake, på is, på vaffler, lapper, french toast eller i smørkrem (som jeg skal gjøre snart).

Det finnes sikkert massevis av oppskrifter der ute på hvordan man skal lage jordbærsirup, men jeg tok utgangspunkt i denne http://addapinch.com/cooking/2013/02/21/strawberry-syrup-recipe/#.Ufeg5Y3gRrV

I og med at jeg aldri hadde gjort dette før var det greit å ha noe å jobbe ut ifra, i tillegg så allierte jeg meg med mamma, hun kan alt sånt.

Jeg gjorde like vel noen forandringer underveis. De er som følger:

  1. Jeg ble litt ivrig på jordbærkuttingen og brukte 2 1/2 istedenfor 2 kopper med jordbær.
  2. Jeg kokte jordbærne mye lenger enn det sto, fordi jeg ikke var fornøyd med hverken konsistens eller intensitet av smak etter kun 10 minutter.
  3. Jeg la til vaniljepulver.
  4. Jeg kjørte ikke jordbærmassen i blender da den var ferdig, men skilte heller massen og sirupen fra hverandre.

Oppskrift og fremgangsmåte jeg brukte blir da:

2 1/2 cup jordbær (6 dl)

1/2 cup sukker (125 gram)

1/2 cup vann (1,25 dl)

1/2 ts vaniljepulver

Mål opp sukker og vann, og hell i en kjele.

Rens og kutt jordbærene i passe store biter. Jeg delte de små i to og de store i fire. Plasser jordbærene i kjelen sammen med vann og sukker.

Kok opp og skru ned varmen så blandingen kan stå og puttre i ca. 1 time, eller til den er minst halvert, og væsken er tykkere. Jeg kokte blandingen min i 1 time og ett kvarter, da var den ca 1/2 – 1/3 av hva den var, og væsken hadde sirupskonsistens.

Sett en sil over en bolle og sil innholdet av kjelen. Gjerne to ganger. Jeg silte bare en gang og da fikk jeg et lite lag med “grums” på toppen. Det har ingen ting å si for smaken, men om du vil ha en sirup som er helt glatt så sil i vei.

Overfør sirupen til en flaske eller et norgesglass, og de rørte bærene i et glass for seg selv.

Pass på at det ikke er noe sirup eller bærrester rundt kanten av glasset, da blir det lett mugg.

Jordbærsirupen er øverst og de rørte bærene er nederst. Ser du hvordan sirupen er mye mørkere enn bærene?

De søte norgesglassene i forskjellige størelser er kjøpt på Kremmerhuset, og klistremerket er kjøpt på Glitter. Begge butikkene finner du på Sandvika Storsenter.

 

 

#vegan #vegansk #vegansyltetøy #jordbærsirup #vanilje #jordbær #sommer #jordbærsyltetøy #hjemmelaget #hjemmelagetsyltetøy #sytetøy #sirup #hjemmelaget #mat

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg