Sunn Banankake fra lindastuhaug.blogg.no!

Nå begynner det å nerme seg slutten på sommerferien for mange, og jeg er sikker på at det ikke bare er jeg som har spist litt mye mat og is i sommer, både av sunn og usunn kvalitet.. Dessuten har jeg en mor som nå trener til Marathon (ja med stor M, sånne prestasjoner fortjener stor forbokstav!), og jeg ville lage noe sunt og godt som også hun kunne kose seg med.

Jeg har i lengre tid følgt bloggen til Linda Stuhaug. En ganske imponerende jente som alltid klarer å få maten og kakene sine til å se fantastisk godt ut uansett hvor sunn den måtte være. Da jeg bestemte meg for å lage noe sunt og godt så var det naturlig for meg å lete på bloggen hennes, og så husket jeg at jeg hadde sett denne kaken der før og ville prøve den. Det var gøy å bake med nye ingredienser og jeg skal nok bake litt sunnere en gang iblant til bloggen fremover, det har ingen av oss vondt av!

Legger ved et lite bilde av hvordan min kake ble, men helt ærlig, hennes bilder er så mye mer fristende og forseggjorte så jeg anbefaler å trippe bort på bloggen hennes og se!

Jeg syns kaken ble veldig god. Noen ganger når man baker med sukrin så kan det bli en litt sånn isende ettersmak men det ble det ikke her, og det var en positiv overaskelse. Eneste tingen jeg som var litt dumt var at kaken satt fast i bunnen av formen selv om den var non- stick og jeg hadde smurt den med smør før steking. Litt usikker på hvordan jeg kunne ha forhindret dette så kom gjerne med tips! Jeg hadde forresten også tenkt å glasere pecan nøtter og ha på toppen av kaken men det glemte jeg rett og slett.

Røren er nok til en brødform og 6 store muffins, eller en stor toppet brødform. Kaken hever ikke spesielt mye så begge deler går greit.

Her er originaloppskriften: http://lindastuhaug.blogg.no/1374170840_oppskrift_sukkerfri_b.html

Og her er oppskriften etter mine små forandringer:

3 modne bananer

3 egg

100 g mager vaniljekesam

5 ss sukrin gold (Du kan lese mer om den her: http://www.funksjonellmat.no/sukrin-gold/om/ )

10 dråper Stevia SweetLeaf English Toffee

2 ss Fiberfin (Du kan lese mer om den her: http://www.funksjonellmat.no/fiberfin/om/ )

3 ss lettkokte havregryn

5 ss Lys kakemiks fra Funksjonell Mat (Den er både sukkerfri og glutenfri, og du kan lese mer om den her http://www.funksjonellmat.no/kakemix/om/ )

2,5 ts bakepulver

Dette gjør du:

Rør sammen alt det tørre og sett til side. Med det tørre så mener jeg Fiberfin, havregryn, kakemiks og bakepulver.

I en annen bolle pisker du egg, sukring gold og Stevia dråpene til eggedosis. Dette tar litt lenger tid enn med vanlig sukker, men det fungerer. Mos banan og ha i eggedosisen. Rør inn kesamen. Ha i det tørre og miks til en glatt røre. Røren kan bruse litt, men dette er helt normalt.

Jeg smurte en form og hadde i, men oppskriften sier at du skal kle en form med bakepapir og så ha i røren, før du steker på 180 grader i 40 minutter.

Ta ut kaken av formen og avkjøl på rist. Eller som jeg måtte gjøre, la den avkjøle i formen og dele den på midten for så å bruke en stekespade for å løfte en ut av formen og over på en asjett. Men ingen skade gjort, den er fortsatt kjempegod på smak!

Ønsker du frosting til så kan du følge denne oppskriften, fra samme blogger:

120 gram SukrinMelis (du kan lese mer om den her http://www.funksjonellmat.no/sukrinmelis/om/ )

200 gram Philadelphia Light

0,5 ts ekte vaniljepulver

3-4 dråper av samme Stevia smaksdråper som i kaken (ikke i originaloppskriften, men ble veldig godt)

Rør ingrediensene sammen, avkjøl, og smør på avkjølt kake.

Denne frostingen hadde litt av den isende ettersmaken jeg snakket om, men det er en smakssak og jeg syntes kaken var god både med og uten frosting.

Jeg anbefaler deg å bake den og skrive hva du synes!

For de som ikke skal ha noe sukker over hodet:

Det er bittelitt sukker i SukrinGold, og bittelitt i Mager Vanilje Kesam, det er veldig små mengder men tåler du ikke sukker så kan du heller bruke vanlig Mager Kesam, og vanlig Sukrin eller Stevia. Det vil nok forandre litt på smaken, men hovedsakelig er det smak av banan i denne kaken som er mest fremtredende syns jeg, så det er mulig det ikke gjør en stor forskjell. Man får rett og slett prøve seg frem 🙂

For de som ikke skal ha gluten:

FiberFin og Funksjonell Mat’s Lyse kakemiks er begge to glutenfrie. Havregryn inneholder derimot gluten, men det selges glutenfritt havregryn i vanlige matvarebutikker slik som Meny, så vil du ha en fullstendig glutenfri kake så bytter du vanlige lettkokte havregryn for glutenfrie. Jeg bruker merket AXA. Bakepulver inneholder gluten, men det går også ann å kjøpe glutenfritt. Da gjerne i helsekost butikker eller på nett.

 

#funksjonellmat #banankake #sukkerfri #sukkerfrikake #sukkerfribanankake #lindastuhaug #stevia #sukrin #sukringold #sunnbakst #sunn #sunt #bakst #fiberfin #creamcheesefrosting #creamcheese #ostekrem

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg