Blueberry Maple Sirup og Blåbærsyltetøy med lønnesirup!

I dag har det regnet så og si hele dagen, og hva gjør man da? Kjøkken-aktiviteter!

Sist gang laget jeg jordbærsirup og jordbærsyltetøy og i dag fikk jeg laget det jeg har gått og tenkt litt på å lage, nemlig Blåbærlønnesirup og Blåbærsyltetøy med lønnesirup. Jeg syns blåbær og lønnesirup smaker veldig godt sammen så jeg hadde lyst å lage en kombinasjon av disse to smakene.

Jeg ble ganske fornøyd med produktene! Syltetøyet ble tykt og smakte veldig blåbær med en touch av lønnesirup, og Blåbærlønnesirupen ble en sterk sirup med kraftig smak av både blåbær og lønnesirup, bra greier!

 

Dette trenger du:

900 gram frossne blåbær, tint

1 kopp lønnesirup

1/2 kopp sukker

1/2 kopp vann

 

Dette gjør du:

Dette er lett. Putt alle ingredienser i en kjele. Kok opp og skru ned til medium/lav varme. La blandingen puttre i 2-3 timer, til den er redusert til under halvparten. Rør av og til, 2-4 ganger i timen.

Sil massen. Da står du igjen med ca. 250 ml sirup og to kjøkkenglass syltetøy.

Legg på passende glass og flaske, og la avkjøle helt før du forsegler og setter i kjøleskapet.

De hvite flekkene på bildet er luftlommer. Ellers er både syltetøyet og sirupen nesten helt sort!

Apropos så prøvde jeg den jordbærsirupen på pannekaker i dag, og jeg syns vanligvis jordbær kan bli ganske ekkelt når det brukes til varm mat, men denne holdt smaken sin veldig bra.

 

 

#hjemmelaget #blåbær #blåbærsyltetøy #blåbærsirup #hjemmelagetsyltetøy #hjemmelagetsirup #lønnesirup #maplesyrup #norgesglass #mat #syltetøy #sirup

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg