Litt Sunnere Blåbærpai!

Nå begynner det å bli høstete (yes, it’s a word, I made it up) ute, og da får jeg alltid lyst å lage gryter, eplekake og blåbærpai.. så i dag laget jeg pai! I’ll be honest, jeg har ikke plukket disse bærene selv, jeg har ikke tålmodighet til det, spesielt ikke den mengden man trenger til en pai, herlighet jeg blir rastløs bare av å tenke på det. Så jeg kjøpte dem i butikken, men det sto spesifikt skogsblåbær, så da regner jeg med at de er plukket i skogen. I regnvær. Og sur vind.

Jeg har i grunn ingen fast oppskrift som jeg bruker som jeg vet alltid funker, så om det er noen der ute som har en fabelaktig oppskrift på blåbærpai må de gjerne skrive til meg!

Denne paien er en blanding av en oppskrift jeg fant på eple og rabarbra pai, og hva jeg selv syns er godt sammen med blåbær. Jeg tok utgangspunkt i paideigen og la til litt og byttet ut litt som vanlig. Jeg valgte også å forsteke paibunnen før jeg puttet på fyllet, det er ingen som vil ha mooshy paibunn.

Eple og rabarbrapai – oppskriften finner du her: http://smakavhimmel.wordpress.com/2013/06/07/sot-deilig-eple-rabarbara-pai-glutenfri-sukkerfri/comment-page-1/#comment-246

Først syntes jeg denne paien smakte litt lite, og jeg syntes det var rart for jeg brukte en hel haug med skogsblåbær, og jeg har fått for meg at skogsblåbær skal smake mer enn de Amerikanske i sånne små kurver, right? Min trusty testperson sa at det kunne ha smakt litt mer vanilje, hvilket også er rart i og med at jeg brukte vaniljepulver i deigen OG hadde på vaniljekrem ooooog vaniljeis på toppen. Jeg lot den stå og kjøle seg en stund før jeg smakte på den igjen og da smakte den plutselig mye mer! Så mye at jeg tenker at man nesten kan droppe saltet i fyllet, smak og behag I guess. Uansett, blåbærsmaken var sterkere og mandelsmaken fra mandelmelet var mye mer fremtredende. Merkelige greier.. Men god var den, spesielt med is på toppen så her kommer oppskriften!

 

Du trenger (Paibunn):

3 dl havremel

2 dl mandelmel (jeg brukte fettredusert mandelmel)

60 gram smør (jeg bruker, som alltid, Bremykt)

2 ss lys bakesirup (honning, agave, lønnesirup bør også funke)

1/4 ts salt

1/4 ts vaniljepulver (vaniljesukker funker nok også, da ville jeg brukt 1 ts)

Du gjør (Paibunn):

Kna alle ingredienser sammen med enten en slikkepott eller hånden din. Massen kommer til å være litt smuldrete men ha hold når du trykker den sammen.

Trykk ut i en paiform og forstek i 10 minutter på 175 grader.

Fyll på med vaniljekrem og spre blåbær over kremen for du ettersteker i 20 minutter på 175 grader. (15 minutter for en medium stor pai). 

Av denne oppskriften fikk jeg nok til en stor og en medium stor paibunn, men om du vil kan du jo lage en paibunn og smuldre resten av deigen over fyllet før du steker så får du mer crisp.

 

Du trenger (Paifyll)

750 gram skogsblåbær

5 ss sukker

5 ss lønnesirup

1/4 ts salt (kan sløyfes)

1/2  pakke vaniljekrem

 Du gjør (Paifyll):

Skyll av blåbærene og la vannet renne av. Vend sammen blåbær, sukker, lønnesirup og salt i en bolle og sett til side mens paibunnen forstekes.

Bre vaniljekremen over paibunnen og hell over blåbær. Etterstek i 15-20 minutter, avhengig av størelse, og server med vaniljeis.

Denne oppskriften holder nok fyll til en stor og en medium stor pai. Du trenger ikke å bruke vaniljekrem om du ikke vil det, da brer du bare blåbærblandingen over den forstekte paibunnen og ettersteker i 15-20 minutter.

Jeg laget en medium stor pai med vaniljekrem og blåbær og en med bare blåbær, prøv deg frem og se hva du liker best!

 

Kanskje ikke den vakreste paien i verden, men den smaker bedre enn den ser ut!

 

 

 

#blåbærpai #pai #blueberrypie #blueberry #blåbær #høst #høstbakst #blåbær #mat #bakst #sukkerfri

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg