Produkttest: Kakemix fra Funksjonell Mat laget til Eplekake!

Jeg har ment å prøve denne kakemixen i en liten evighet nå, og da jeg fikk lyst å bake og tilfeldigvis hadde epler og en nyinnkjøpt liten flaske med Steviadråper så ble valget ganske enkelt: sunn eplekake uten sukker!

Denne kakemixen fra Funksjonell mat kan du lage som sukkebrød, altså uten noen utpreget smak, eller du kan tilsette sjokoladebiter, bær, epler, eller hva du måtte ønske. Jeg valgte som sagt å lage en eplekake og spice den litt opp med mitt nye stevia – funn som jeg hadde lett etter en mulighet til å prøve.

Vil du lese mer om denne kakemixen kan du gjøre det her: http://www.funksjonellmat.no/kakemix/om/

Streviadråpene jeg brukte, finner du her: http://www.iherb.com/Now-Foods-Better-Stevia-Liquid-Sweetener-Cinnamon-Vanilla-2-fl-oz-60-ml/50802

De er forøvrig litt mer sirup enn dråper. Mye mer tyktflytende enn jeg har opplevd andre steviadråper, men de fungerte veldig bra syns jeg. Mye smak og enkle i bruk. Den finnes også i flere smaker, som Dark Chocolate og Hazelnut.

Da jeg laget denne kaken rørte jeg steviadråpene og sukrinen jeg skulle dekke eplene med sammen før jeg puttet i eplene. Jeg husket å ha lest at om du skal bruke vanilje eller sitrus sammen med sukker så er det lurt å gni disse sammen før du blander med resten av ingrediensene, for å få frem aromaene. Det fungerte ganske bra, det! Kommer til å fortsette med det. Her er iallefall fremgangsmåten for denne sukkerfri eplekaken:

Du trenger

(Kakedeig)

1 pakke Kakemix fra Funksjonell Mat

4 egg

2 dl vann

1 dl olje

 

(Kakefyll)

2 epler (jeg brukte gule epler, men bruk den eplesorten du liker best)

1 dl sukrin

1 ss Better Stevia Vanilla Cinnamon

1 ts kanel

 

Du gjør:

Fjern kjærnene fra eplene og kutt dem i biter. Om du vil kan du fjerne skallet, jeg lot det være på. Vanligvis kutter jeg eplene i skiver til eplekake, men i og med at dette var en testrun så gadd jeg ikke ta meg tiden rett og slett.

I en bolle legger du 1 dl sukrin, 1 ts kanel og 1 ss Better Stevia Vanilla Cinnamon. Jobb massen sammen med en slikkepott til alt er blandet og massen er jevn. Da vil den også ha skiftet farge til lys brun pga steviadråpenes farge.

Vend inn eplebitene og la “trekke” mens du lager kakedeigen.

Sett ovnen på 175 grader og smør en springform med smør.

I en ny bolle blander du kakemixen med eggene, vannet og oljen og rører deigen glatt.

Fordel deigen i den smurte formen og strø over eplebitene som nå har trukket til seg sukrinblandingen.

På pakken sto det at kaken skulle steke på 175 grader i ca. 30 minutter. Min kake måtte steke i hele 55 minutter før den ble gyldenbrun, men jeg tenker at det kan ha noe å gjøre med sukrinen og eplene, da sukrin blir veldig tyntflytende når det blir eksponert for varme. Det lå faktisk et lag med “sukrinvann” oppå kaken helt til de siste ti minuttene av steketiden, hvor det så ut som eplebitene på en måte ble karamelisert.

La kaken kjølne litt og flytt over på rist.

Server den gjerne med en kule lett – vanilje is.

Jeg liker denne veldig godt: 

 
Bildet er lånt fra www.diplom-is.no

Du kan lese mer om den her: http://www.diplom-is.no/lettis-vanilje-0-8-l?nid=65959

Den har en veldig rik smak i forhold til sukkerinnholdet, og passer veldig godt til kaker og desserter. Jeg er en fan og bruker den hele tiden!

 

Ellers var kaken, som forventet, noe grovere enn jeg er vant til. Men jeg testet den på både mor, far og mors besøk og de syntes alle den var kjempegod, og veldig begeistret for at den ikke inneholdt sukker.

Litt smak og behag regner jeg med, så du får prøve selv, men prøv trikset med steviadråper og sukrin!

PS. Dere får unnskylde bildekvaliteten i dette innlegget, jeg hadde desverre ikke med meg speilrefleksen da jeg tok bildene.

 

#produkttest #eplekake #diplomis #sukkerfrikake #sukkerfriis #funksjonellmat #sukringold #sukrin

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg