Clean Peanutbutter Chocolate chip Blondies

I dag skal vi lage dette!

Jeg har lest litt om dette med clean eating i det siste og jeg syns det er litt interessant! Så da jeg fant denne oppskriften fra http://detoxinista.com/ fikk jeg lyst å prøve den. Har ment å lage den i et par uker nå, men har aldri blitt noe av, men i dag prøvde jeg meg altså! Jenta på denne siden har forresten mange bra oppskrifter, og det jeg liker best med dem er at de aldri har supermange vanskelige ingredienser.

For at noe skal være “clean” må det ha kun naturlige ingredienser som er minimalt raffinert. For eksempel bruker man honning, agavesirup eller lønnesirup istedenfor hvitt sukker.

Disse er ikke bare clean, men også glutenfri da de ikke inneholder noen form for mel. De er også veldig lette å lage, du trenger ikke en gang en håndmikser!

De kan også lett gjøres vegan ved å bytte honning mot agavesirup, og egg for egge erstatning, som flaxseed eggs. Jeg brukte halvparten honning og halvparten agavesirup fordi jeg syns honning kan bli veldig honningete og ta over for mye av smaken.

Disse blondiene har en veldig rik peanøttsmak og er spekket med vegan mini chocolate chips. Jeg har villet bruke disse små chocolate chipsene lenge nå og tenkte de ville være fine her. 

Skulle jeg ha forandret på noe hadde jeg nok brukt mindre og mer flytende peanøttsmør for å få et litt lettere resultat, men jeg syns smaken ble veldig god og konsistensen er en blanding av en brownie og en cookie!

Du trenger:

1 cup (1/2 glass) Organic Peanøttsmør

1 egg

4 ts honning (blondiene vil ikke smake honning når de er stekt)

4 ts agavesirup (ikke avbildet)

1/4 ts salt (sløyfes om du bruker salt peanøttsmør)

1/2 ts natron

1/2 cup chocolate chips eller hakket sjokolade

 

Du gjør:

Sett ovnen på 175 grader.

I en bolle blander du peanøttsmør, honning, agavesirup, og egg. Rør godt sammen. Organic peanøttsmør kan være litt vanskelig å jobbe med da den ofte er tykkere enn peanøttsmør med masse fyllstoffer, men ikke gi opp, den blir smidigere jo mer du jobber med den!

Når du har en elastisk peanøttdeig/ røre blander du inn salt, natron og chocolate chips og fordeler i en smurt brownie form.

Stek i 20-25 minutter og avkjøl i formen.

Del i stykker og server med det du måtte ønske av tilbehør, for eksempel is, krem, plantekrem, sjokoladesirup el.

#clean #cleaneating #enjoylifefoods #enjoylife #cleanbrownies #cleanblondies #blondies #peanutbutter #peanøttsmør #healthyeating #sukkerfri #sunnbakst #sunn #sunt #bakst #dessert #agavesirup #honning #agave

12 kommentarer

Siste innlegg