Orange Cranberry Sticky buns med Creamcheese Cinnamon Glaze!

I dag fikk vi besøk, og da så jeg mitt snitt til å bake litt! Det vil si, jeg satt deigen i går, og bakte den i dag, gjærdeig er best ferskt!

Dagens bakst er altså Orange Cranberry Stickybuns med Creamcheese Cinnamon Glaze, som på norsk blir Appelsin og tranebærs klissne boller med kremost og kanel glasur. Høres ikke like fint ut gitt.

 

Dette er også litt stort for meg for dette er den aller første gjærdeigen jeg har laget fra bunnen av! Jeg pleier nemlig å sky alt som krever gjær, kjevle og mel på hendene, men denne gangen slo jeg til, og jeg kan med glede melde at jeg ikke er en så forferdelig kjevler som jeg trodde! Pluss at det er første gang jeg lager sticky buns. Jeg trodde det kom til å være litt ekkelt med det våte i bunnen av formen men det ble faktisk innmari godt! Det brune sukkeret og tranebærene lager en slags karamel som glaserer bunnen av bollene. Det smakte rett og slett litt jul, selv om jeg vanligvis ikke forbinder tranebær med jul. Merkelig.

Jeg pleier generelt å være litt skeptisk til appelsinskall, men her ble den ikke bitter, og den smakte veldig godt sammen med tranebærene, som ble til små sukkertøy på toppen av bollene og hverken var sure eller bittre.

Disse Sticky Buns er både søte, syrlige og runde i smaken, og følges av en søt og såvidt syrlig creamcheese glaze med appelsin og kanel. Nam! Disse kan absolutt anbefales, til og med fra en som er skeptisk til appelsin i bakverk! Oppskriften er hentet fra Smitten Kitchen og moderert noe. Jeg brukte også to former, da jeg fikk litt flere enn 12 boller, og viser her kun bilde av den lille formen. Så ikke fortvil om du står igjen med en hel haug med boller, det er en stor oppskrift, beregnet på en veldig stor eller to medium store former.

Til ca. 12 store boller trenger du:

Deig:

4 store eggeplommer

1 helt stort egg

50 gram hvitt sukker

85 gram smeltet smør

175 ml kulturmelk

skall av 1 appelsin, finrevet

470 gram siktet hvetemel

7 gram tørrgjær

vaniljeessens

litt salt

Fyll:

20 gram mykt smør

190 gram brunt sukker

1 ts vaniljepulver (ikke vaniljesukker)

115 gram ferske tranebær

1 ss appelsinskall, finrevet

Glaze:

1 pakke Philadelphia light

50 gram melis

1 squeeze appelsinsaft

Du gjør:

Lag først deigen. Legg sukker og appelsinskall i en bolle og visp sammen til sukkeret begynner å ta farge. Her blandes oljene fra appelsinskallet med sukkeret og frigjør mer smak og lukt. Bland så inn det smeltede smøret, egget, eggeplommene og kulturmelken og vaniljeessensen.

I en annen bolle visper du sammen mel, salt, og tørrgjær. Bland først en kopp av det tørre i det våte, og så resten av det tørre i det våte. Jeg lånte min mors Kitchen Aid og det gjorde ting veldig enkelt! Har du kjøkkenmaskin med deigkrok lar du den bare elte i noen minutter.

Deretter tar du deigen ut av bollen, smører bollen med litt olje og putter deigen tilbake. La heve til dobbel størelse, ca. 2 1/2 time.

Mens deigen hever kan du lage fyllet, her er det også veldig praktisk med kjøkkenmaskin. Legg tranebærene i kjøkkenmaskinen og puls til små biter. Har du ikke kjøkkenmaskin kan du finhakke tranebærene.

Bland tranebær med appelsinskall og vaniljepulver og la stå til du skal bruke det. Jeg blandet også inn det brune sukkeret, men jeg vil anbefale å heller vente med det brune sukkeret til du skal ha over fyllet på deigen.

Når deigen er ferdig hevet kjevler du en ut til en firkant og stryker over smør. Deretter strør du over det brune sukkeret og tranebærene som er blandet med appelsinskall og vanilje. Rull sammen til en lang pølse og skjær forsiktig av emner, slik du gjør når du lager kanelboller.

Plasser flatt i en smurt form med god plass mellom bollene, de skal heve under plastfilm i kjøleskapet over natten og kommer til å bli større.

Når du er klar for å steke bollene tar du dem først ut av kjøleskapet og lar dem hvile på kjøkkenbenken i en halv time. Deretter steker du på 175 grader i ca. 30 minutter, til de er gyldne.

Mens bollene kjøler noe kan du vispe sammen alle ingrediensene for glazen med en gaffel. Ringle over glaze og server resten på siden.

#orange #appelsin #cranberry #tranebær #stickybuns #breakfastbuns #creamcheese #philadelphialight #philadelphia #glaze #cinnamon #kanel #gjærbakst #jul #bakst #mat #boller #matblogg #kakeblogg #bakeblogg #matbloggsentralen

11 kommentarer

Siste innlegg