Sugarfree Chocolate Mugcake – Two ways!

Jeg har sjeldent nyttårsforsetter, men dette året har jeg tenkt meg litt om og bestemt meg for et par! Det ene er at jeg vil gjøre leiligheten mer miljø- og dyrevennlig, det vil si at jeg vil bytte ut for eksempel rengjøringsprodukter med økologiske, miljøvennlige, mindre giftige og ikke dyretestede produkter, og jeg gleder meg sånn til å få gjort det! Jeg har undersøkt litt merker og priser, og bestilt meg et par produkter fra www.kinsarvik.no. De har også fysiske butikker i Sandvika like utenfor Oslo, og i Bergen. Det føles så bra, og jeg gleder meg til pakken er i hus!

Det andre nuttårsforsettet var at jeg ikke bare skulle se på oppskrifter på nett eller i bøker og tenke: “De vil jeg prøve en gang” og så bare legge dem i favoritt folderen, men at jeg faktisk skulle prøve dem ut! For det blir ofte sånn, iallefall for meg, at jeg tenker at jeg vil prøve ditt og datt, men så går det i glemmeboksen.. og det er så dumt, det blir som å stjele opplevelser fra seg selv! Så nå har jeg faktisk eksperimentert litt på kjøkkenet, og det var veldig gøy, og dere skal få se to av oppskriftene jeg kom frem til nå.

Dette lille eksperimentet ble sterkt inspirert av baksten til Bakekona, Linda Stuhaug og Kristine Weber, noen utrolig flotte damer som kommer med masse godt og sukkerfritt på bloggene sine. Det var nemlig også et av nyttårsforsettene mine, å lage mer sukkerfritt, i og med at blodsukkeret mitt har en tendens til å hoppe litt hit og dit, så er det greit med noen skikkelig gode sukkerfrie oppskrifter også.

Den første oppskriften er en oppskrift helt fra bunnen av, og litt mer tidkrevende, som du finner HER, og den andre er med Funskjonell Mat sin Kakemix, og kommer fra Bakekona sin hjemmeside. Den sistnevnte er superrask å lage! Den andre er også vegansk!

Til den første mugcaken fikk jeg også en idé inspirert av damene ovenfor om å lage en kake med innebakt “ostekake” fyll, og det ble faktisk veldig godt! Jeg slang sammen noen ingredienser litt på måfå, etter hvilke smaker jeg liker, og det ble veldig bra!

Til Mugcake Nr. 1 trenger du:


4 ss mel

2 ss sukrin gold

2 ss kakaopulver

1 egg

3 ss melk (jeg brukte rismelk)

3 ss olje

1 ts vaniljeekstrakt


1 ss Philadelphia Light

1 ts peanøttsmør eller PB2

3 dråper steviadråper (eventuelt 1 ts sukrinmelis)

1 klype salt

 

Du gjør:

Miks sammen mel, sukrin gold, og kakaopulver i en bolle, eller rett i en stor kopp. 

Tilsett egg, melk, olje og vaniljeekstrakt og rør godt.

I en liten bolle mikser du Philadelphia Light, peanøttsmør eller PB2, stevia søtning og eventuelt en klype salt.

Om du har laget kakerøren i en annen bolle enn den du skal “steke” i så kan du nå overføre røren til en kopp eller bolle som tåler mikrobølgeovn, og topp røren med ostekakefyllet. Husk at kaken kommer til å heve når den mikres, du trenger derfor en ganske høy/stor kopp eller bolle.

Mikre kaken på høyest varme i ca. 3 minutter.

Spis som den er eller topp med sukrinmelis, sirup, sjokoladesirup eller som jeg gjorde, med sukkerfri mini Reese’s Peanutbutter Cups og sukrinmelis. De er forøvrig litt vanskelige å få tak i, så du må gjerne bruke Atkins sukkerfri Peanutbutter Cups eller salte peanøtter. Mange valgmuligheter her!

 

Til Mugcake Nr. 2 (vegan) trenger du:


20 gram proteinpulver

20 gram Kakemix fra Funksjonell Mat

2 ss kakaopulver (kan sløyfes om du bruker Sjokoladekakemixen fra Funksjonell Mat, jeg brukte den lyse mixen og tilsatte derfor kakao)

2-3 ss vann

 

Du gjør:

Bland alle ingrediensene i en kopp, til du får en glatt røre.

Mikre på høyest varme i 1 minutt. Ønsker du en fondant liknende kake reduserer du tiden med et halvt minutt.

Pynt med sukrinmelis og sukkerfri sjokolade.

TIPS: Du kan selvfølgelig bruke ostekakefyllet til denne varianten også, da er det samme fremgangsmåte bare at du topper med fyllet før du setter koppen i mikroen. Vil du fremdeles holde oppskriften vegansk så bruker du vegansk creamcheese.

 

#mugcake #sugarfree #sukkerfri #sukrinmelis #sukringold #funksjonellmat #vegan #vegansk #kriweb #kristineweber #proteinbakst #matformuskler #lindastuhaug #bakekona #sjokolade #sukkerfrisjokolade #sugarfreemugcake #sukkerfrimugcake #mat #dessert #frokost #bakst

9 kommentarer

Siste innlegg