Bloggbursdag, 17.Mai og Hvit Sjokolade- og Sitronostekake!

Denne uken er det mye å feire. I går hadde min kjære farmor bursdag, Det er 17.mai på lørdag, og på torsdag er det faktisk bloggens 1-års dag! Tenk at jeg har en ettåring i hus!

Denne bloggen har blitt så mye mer enn jeg hadde trodd da jeg startet, og jeg gleder meg til å se hvordan den kommer til å utvikle seg fremover!

For å feire har jeg lyst å dele med dere den første originale oppskriften jeg la ut her på bloggen, nemlig Hvit sjokolade – og Sitronostekake!

Oppskriften ligger allerede ute, med steg for steg bilder og fremgangsmåte, men jeg har redigert oppskriften litt denne gangen, for å prøve å lage den enda litt bedre. Jeg har alltid syntes at høye kaker er mer festlig enn flate, og denne oppskriften gir deg en høyere ostekake, med masse nydelig sitronete fyll. Fremgangsmåten er dog den samme, så om du vil ha fremgangsmåte i både tekst og bilder så trykk på linken ovenfor så kommer du til det gamle innlegget.

I denne kaken har jeg brukt en nydelig lemoncurd, en slags sitronkrem laget med eggeplommer og smør. Denne gangen har jeg brukt ferdigkjøpt, men du kan for all del lage den selv også.

Den jeg brukte kommer fra merket Stokes og er laget med egg lagt av høner som får lov å gå fritt, og som bor på en gård godkjent for humant dyrehold av selveste RSPCA ! Det gjør meg så glad når man kan få tak i sånne produkter!

Husk forresten at denne kaken MÅ oppbevares i kjøleskap helt til den skal serveres, da den er litt sensitiv for varme.

Her er den oppdaterte oppskriften:

Bunn:
200 gram digestive kjeks
65 gram smeltet smør

Glaze:
100 gram Lemon Curd (Hjemmelaget eller på glass)

Fyll:
300 gram hvit sjokolade
300 gram Philadelphia ost
250 gram mykt smør
400 gram melis
6 ss sitronsaft

 

 

 
Hva skal du bake til 17.mai?
 
#sitronostekake #ostekake #hvitsjokolade #philadelphiaost #matblogg #matbloggsentralen #godtno #dessertblogg #kakeblogg #dessert #kake #17maikake #17mai #lemoncurd #RSPCA #stokes #stokeslemoncurd #freerange
 
7 kommentarer

Siste innlegg