Sugarfree Vegan Vanilla Coconut Strawberryswirl Icecream!

Jeg håper ikke dere er lei av iskrem, fordi i dag kommer det enda en!

Denne er både sukkerfri, vegansk, og glutenfri, så den burde passe til de fleste. I tillegg er den veldig god!

Jeg eksperimenterte litt med bilder denne gangen og tok bilder med litt annet “humør” denne gangen, lyset og redigeringen er litt anderledes enn hva jeg pleier å gå for, men det er gøy å jobbe litt med selve foto-delen av matblogging også. Så i dag legger jeg ut to helt forskjellige bilder av samme isen. Jeg synes iallefall de er helt forskjellige.

Men over til oppskriften!

Du trenger:

Sukkerfri Iskrembase:

400 ml full fat økologisk kokosmelk (1 boks)

2 ss sukrin gold (du kan bytte ut 1 ss med mørk lønnesirup)

1 ss sukrinmelis

1 ts vaniljeekstrakt

1/2 ts vaniljepulver

Sukkerfritt Jordbærsyltetøy:

1 boks norske jordbær (ca. 6-7 dl)

3,5 dl vann

2 ss sukrin gold

1 ss sukrinmelis

1 ts vaniljepulver

 

Du gjør:

Jordbærsyltetøy:

Jeg starter med jordbærsyltetøyet fordi det tar lengst tid, både å tilberede og avkjøle før det kan blandes i iskrembasen.

Skyld og rens 1 kurv norske jordbær. Jeg bruker norske bær fordi de er de søteste akkurat nå.

Kutt store bær i 4 og små bær i to, og legg dem i en kjele sammen med vann, sukrin gold, sukrinmelis og vaniljepulver.

Gi bærene et oppkok og skru ned varmen så de kan stå og småputre i ca. 1 time.

Jeg kokte mine bær i 55 minutter nøyaktig og da hadde de en tykk marmelade-aktig konsistens. Jeg liker syltetøyet mitt veldig smoothe, men vil du ha det mer som rørte bær så koker du bare kortere tid.

Ha over i et glass og la avkjøle helt før du setter på lokk.

Rør godt og ofte mens syltetøyet koker, pass på at det ikke setter seg fast i bunnen av kjelen. Jeg bruker teflonkjele og silikonsleiv og det funker bra for meg.

Iskrembase:

Ha hele innholdet av kokosmelkboksen i en stor bolle.

Pisk kokosmelken til en jevn melk og ha i søtning og vanilje.

Pisk sammen og smak til om du vil ha det søtere, eller om du ønsker mer vanilje.

Ha i iskremmaskin og la den kjøre til basen har soft-is konsistens. Med min maskin tok det ca 40 minutter.

Ha syltetøy i iskrembasen litt rundt omkring i beholderen og rør rundt et par ganger for å skape en swirl effekt. Om du vil kan du også legge til biter av friske jordbær.

Ha over i iskremboks og sett i fryseren med en gang.

 

#vegan #vegansk #glutenfri #sukkerfri #sugarfree #whatveganseat #sommer #jordbær #norskebær #norskejordbær #matblogg #dessertblogg #is #hjemmelagetis #matbloggsentralen #sukkerfrittsyltetøy #funksjonellmat

13 kommentarer
    1. Annika Louise: De har det i matbutikk men det er i veldig små flasker. God vaniljeekstrakt er litt dyrt, men det er verdt det synes jeg! Jeg har kjøpt mine økologiske på Kinsarvik Naturkost i Sandvika og på iHerb. Stikk innom din nærmeste helsekost butikk, de pleier å ha der 🙂

    2. Hei, denne isen så helt himmelsk ut! 😀 Men jeg lurte litt på hvilken iskremmaskin du bruker, og om du ev. må fryse ned isen etter du har kjørt den i maskinen for at det skal bli ordentlig iskremkonsistens, eller om den får iskremkonsistens bare av å være i iskremmaskinen :)?

    3. Monika: Hei! Jeg har ikke egen maskin men låner pappa sin når jeg skal lage “kuleis” 🙂 Jeg har den ikke her nå men jeg skal spøre han, så kan jeg komme tilbake til deg. Fikk inntrykk av at den er litt dyr, og er den typen som kjøler ned iskremblandingen mens den kjører, ikke den typen som bare kjører med en kald bolle. De maskinene hvor du setter bollen i fryseren før du bruker den får somregel ikke isen til riktig konsistens, den blir bløtere i og med at bollen mister kulden sin under prosessen. Om du har lyst å lage en del is så ville jeg absolutt gått for en maskin som kjøler mens den lager 🙂 Eventuelt kan du bruke denne oppskriften til å lage ispinner! Da slipper du hele maskinen 🙂

    4. Åja, den er grei! Ja hadde vært supert om du har anledning til å spørre han 🙂 Tusen takk for det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg