Krydrede Gresskarkanelboller med Cream Cheese Frosting!

Jeg fikk litt blod på tann (forferdelig uttrykk forresten), etter siste oppskrift med gresskar, så jeg begynte å tenke på andre steder jeg kunne bruke denne fantastiske grønnsaken. Valget falt på kanelboller, som jeg har spritet opp med masse høstlig krydder, og en søt og kremete frosting med kanel og vanilje.

Jeg bruker her Apple Pie Spice fra iHerb, men har du ikke det kan du godt bruke kanel, tørket ingefær, nellikk, eller andre høstlige krydder du liker.

Jeg har også gjort disse bollene veganske, men har du ikke vegansk smør, eller mandelmelk er det bare å bruke animalske produkter om du er komfortabel med det. Jeg prøvde også denne oppskriften med den nye Bremykt Steke og Bake og de ble veldig gode!

Jeg har dessuten sjeldent vanlig melk i kjøleskapet, jeg drikker nemlig ikke melk, bruker det kun i for eksempel pannekakerøre eller potetmos. Bruk det du har og kos deg med bakingen!

Tok litt bilder mens de sto og hevet også, elsker dette høstlyset!

 

Du trenger:

Bolledeig:

70 gram Smør

2 dl mandelmelk

12 gram (1 pose) søt tørrgjær

40 gram hvitt sukker

65 gram brunt sukker

200 gram gresskarpuré

450 gram hvetemel + 100 gram til elting

1 ss apple pie spice ( har du ikke apple pie spice kan du istedenfor tilsette 1/4 ss kanel, 1/4 ss malt ingefær, 1/4 ss malt nellik, og 1/8 ss malt muskatnøtt!)

1 ts vaniljepulver

1 klype salt

Cream Cheese Frosting:

200 gram Tofutti Creamy Smoothe (Philadelphiaost funker også bra om du ikke er veganer)

160 gram melis

1 ss vaniljeekstrakt

1 ts kanel

Du gjør:

Bolledeig:

Smelt sammen smør og melk.

Ha brunt og hvitt sukker i en stor bolle og visp inn melkeblandingen.

Ha i tørrgjæren og visp den ut.

Tilsett gresskarpuréen og visp til en jevn masse.

Ha 450 gram mel, krydder, vanilje og salt i en bolle og vend sammen.

Sikt melet inn i melkeblandingen og elt til en fast deig.

Jeg eltet først inn 450 gram mel, og spedde så på med 2 ss av gangen til jeg fikk en fast deig. 1 ss måler 15 gram, så jeg endte til slutt opp med å elte inn 150 gram mel.

La stå lunt og heve i 1 time.

Kjevle ut deigen.

Smør romtemperert smør over deigen og strø over kanel.

Rull sammen deigen og skjær av emner som du setter i en smurt ildfast form.

La etterheve i 30 minutter.

Stek på 200 grader i 15-20 minutter.

Frosting:

Ha romtemperert cream cheese i en miksebolle og miks den glatt.

Ha i melis og miks til en jevn blanding.

Tilsett til slutt vanilje og kanel og bland godt.

Ha frostingen på avkjølte boller.

Ønsker du en fastere frosting kan du sette den litt i kjøleskapet før den brukes, der vil den tykne og sette seg litt.

#godtno #bakemag #matbloggsentralen #brodogkorn #5omdagen #matbloggerne #hotcinnamon #cinnamon #vegan #whatveganseat #pumpkin #gresskar #høst #fallinspo #autumninspo #dairyfree #eggfree #allergyfriendly #allergibakst #matblogg #bakeblogg #matfoto #foodphotography #feedfeed #vegan #vegansk

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg