Sukkerfri Julemarsipan med Sjokoladetrekk!

Da jeg våknet i dag ble jeg møtt av et litt overraskende syn. Det snødde! Og det har fortsatt å snø i hele dag.

Jeg vet ikke hva det er, men alt virker roligere når det snør. Lunere, og koseligere, og det gir meg rett og slett litt julefølelse.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle dele juleoppskrift med dere i dag, som det går ann å kose seg med både til hverdag og til fest. Det er tross alt November, og ikke så fryktelig lenge til jul!

Disse marsipankulene er sterkt inspirert av Bakekona og hennes sukkerfri marsipankuler.

Om du enda ikke har tittet innom bloggen hennes så anbefaler jeg absolutt det, hun har masse godt, sunt og sukkerfritt på lur!

Noen andre som fikk litt julefølelse i dag?

 

Du trenger:

220 gram mandelmel 

70 gram sukrinmelis 

15 gram sukrin gold 

1 ts vaniljepulver 

1 ts kanel 

1 ts steviadråper toffee 

2 eggehviter 

—–

200 gram sukkerfri sjokolade

10 gram kokosolje (kan sløyfes) **

 

Du gjør:

Knus sukrin gold i en morter eller en kjøkkenmaskin til du får et mindre kornete pulver. Du kan bruke sukrin gold som den er også, men da kan marsipanen bli litt knasete.

Bland mandelmel, sukrinmelis, sukrin gold, vaniiljepulver og kanel i en bolle. 

Tilsett steviadråper og eggehviter, og bland godt, til en jevn masse. Her kan du bruke en slikkepott eller en kjøkkenmaskin.

Er massen for klissete tilsetter du litt mer mandelmel, er den for tørr, trenger du kanskje litt mer eggehvite.

Samle massen til en pølse og pakk den inn i plastfolie.

Legg pølsen i kjøleskapet og la den hvile noen timer, eller natten over.

Skjær skiver av pølsen og rull dem til kuler.

Nyt som de er, eller dypp dem i sukkerfri sjokolade*.

Jeg anbefaler absolutt å dyppe dem i sjokolade!

For å trekke kulene slik jeg har gjort smelter du sjokoladen i microbølgeovn.

Deretter dypper du først pinnen i litt sjokolade, så stikker du den i marsipankulen.

Så dypper du kulen i sjokolade og setter så kulen på et ark med bakepapir.

Sett sjokoladedyppede kuler i kjøleskape for å stivne.

Oppbevares i kjøleskap, gjerne i en lufttett boks, isolert fra andre matvarer med sterk lukt og smak, da de kan sette smak på marsipanen.

 * Jeg brukte en steviasøtet sjokolade fra merket Cavalier, som er laget spesielt for smelting. Sukkerfri sjokolade kan smelte litt kornete noen ganger, men denne er genial. Den beste jeg har brukt som trekksjokolade, så jeg anbefaler å bruke den, men har du en annen sukkerfri sjokolade du synes er god så er det fritt frem for å bruke den istedenfor.

** Har du en sjokolade som ikke får noen fin konsistens når den smeltes kan du tilsette litt kokosolje. Det gjør sjokoladen blankere og lettere å bruke til trekk.

#marsipan #marzipan #sugarfreemarzipan #sukkerfrimarsipan #sukkerfri #funksjonellmat #sukringold #sukrinmelis #julebakst #sunnjul #jul #konfekt #christmascandy #christmasinspo #diy #bildeshoutnovember #godtno #bakemag

8 kommentarer

Siste innlegg