Bloody Heart Halloweenkake 2014!

Boo!

Nå er det veldig snart Halloween, og jeg tenkte derfor jeg skulle dele årets Halloweenkake med dere! Jeg har hatt idéen til denne kaken noen uker allerede, og det var rett og slett skikkelig godt å få laget den, og at den ble slik jeg hadde sett det for meg!

Til det anatomiske hjertet trengte jeg jo opplagt en form, og da jeg Googlet så fant jeg ut at akkurat den formen jeg lette etter fantes i en norsk nettbutikk, så flaks! Du finner formen HER.

I oppskriften nedenfor kommer du kanskje til å legge merke til at det er en del smørkrem. Jeg liker å lage store porsjoner med smørkrem, fordi da har jeg noe å “rette” med om jeg skulle pynte feil eller komme til å dytte borti kaken eller noe sånt. 

Red Velvet kake er egentlig en kake med litt sjokolade og rød konditorfarge, og  Manuela Kjeilen har en nydelig oppskrift HER hvor hun både beskriver fremgangsmåte og har tatt fine “underveis” – bilder. Eventuelt kan du bruke en ferdigmix og tilsette rød matfarge.

 

 

Du trenger:

Kakebunn:

3 store eggehviter

30 gram rød matfarge fra Wilton

2 ts vanilje ekstrakt

150 gram mel

50 gram maizena

200 gram sukker

3 ts bakepulver

1 ts kakao

1/2 ts salt

60 gram matolje

60 gram usaltet smør

120 gram kremfløte

 

Anatomisk hjerte:

1 pakke bringebærgelepulver

5 dl vann

1/2 ts Wilton matfarge, Rosa

2 dl karamellsaus

1/2 ts Wilton matfarge, Rose

evt. ferdigkjøpt godteriblod ( de har blant annet på nille)

 

Karamellsmørkrem:

450 gram usaltet smør

650 gram melis

1 ss vaniljeekstrakt

3 ss karamellsaus

3-4 ss melk

1 klype salt

 

Du gjør:

Geléhjerte:

Lag hjertet først, det skal nemlig stivne over natten.

Kok opp 5 dl vann og visp ut gelépulveret.

Ha i matfarge til ønsket sjatering og visp godt ut.

Spray geléformen med matfett og hell i den flytende gelén, helt opp til kanten.

Sett i kjøleskapet over natten.

Kakebunn:

Lag kakebunnenrøren  etter oppskriften ; Manuela Kjeilen’s Red Velvet kake. Eventuelt lager du røre av en ferdigmix og tilsetter matfarge.

Spray to 19 cm springformer med matfett og ha like mye røre i hver form.

Stek etter anvisning, avkjøl på rist, og pakk inn i plastfilm.

La kakebunnene stå i kjøleskapet noen timer, eller over natten, da blir de enklere å dele opp om du ønsker det.

Karamellsmørkrem:

Bruk romtemperert smør, da er det mye enklere å få en glatt og fin krem.

Ha smør i en vispebolle, eller kjøkkenmaskin, og visp til smøret er hvitt og glatt.

Ha i melis og visp sammen til en glatt røre.

Ha i vaniljeekstrakt, karamellsaus og salt, og visp godt sammen.

Justér kremen med melk, til du får en konsistens du syns er lett å jobbe med. Jeg liker at kremen er ganske tykk og fast.

Er den for løs kan du også sette den i kjøleskapet en stund. Jo kaldere den blir, jo fastere blir den også.

Sammensetning og crumb coating:

Ha en spiseskje med krem på kakefatet du skal bruke, før du legger på den første kakebunnen, så slipper du at kakebunnen sklir hit og dit mens du pynter.

Ha godt med krem i midten, og bre ut til kanten av den første kakebunnen.

Sett på den andre kakebunnen og bre et tynt lag krem på toppen, og rundt hele kaken.

Dette laget skal ikke være heldekkende, det vil si at du ikke trenger å bekymre deg for om kremen dekker alt av kakebunnene, du skal legge på et tykkere lag siden.

Sett kaken i kjøleskapet i 1-2 timer, da skal kremen ha blitt så fast at den holder kaken sammen, og du lettere kan bre et fint ytterlag med krem.

Bruk en bred smørkrem eller en frostingkniv til å bre et tykt lag krem rundt kaken, og på toppen.

Press lett ned og dra knive rundt kaken i en jevn bevegelse for å få en glatt finish.

Sett kaken i kjøleskapet og la kremen stivne før du setter på geléhjertet.

Visp sammen karamellsaus og matfarge, sett til side.

Velv hjertet over på toppen av kaken, og ringle over karamell”blodet” på siden av hjertet og nedover sidene av kaken.

Så gjenstår det bare å servere kaken din, og ha en skrekkelig fin Halloween!

 

#diy #halloween #halloweenkake #halloweencake #kake #bakst #redvelvet #smørkrem #buttercream #trickortreat #passionforbaking #matblogg #kakeblogg #bakeblogg #matbloggsentralen #matbloggerne #godtno #bakemag #f52grams #møllerens #møllerensinspo #foodphotography

6 kommentarer

Siste innlegg