Vinterkrydderkake med Gresskar + Kanel Glaze + Glaserte Tranebær Pecannøtter!

Puh, det er en munnfull av en tittel!

Like vel hadde jeg ikke lyst å utelate noe, for denne kaken er en kombinasjon av tre nydelige teksturer og smaker som komplimenterer hverandre quite nicely!

Først er det saftig og myk formkake med vinterkrydder (chai/pepperkake) og gresskar. Det er forresten gresskaret som gjør den så myk og god! Så er det en kremete glasur av kremost med kanel, og til slutt crunchy pecannøtter som er blitt varmet i ovnen med brunt sukker, lønnesirup, kanel, vanilje og tørkede tranebær. Yum! Du trenger selvfølgelig ikke å kjøre på med både glaze og nøtter og kake og the whole shabang men jeg anbefaler det absolutt!

Fun fact: jeg likte ikke krydderkake da jeg var liten. Ikke før jeg smakte en kakemix som også inneholdt kremostglasur på toppen. Det var ikke før mange år etterpå at jeg husket at den syrlige og søte kremen faktisk inneholdt kremost, og at det var DET jeg hadde likt så godt!

Så her har vi en litt mer voksen krydderkake, som jeg er ganske sikker på at ungene også kommer til å like. 

Ikke la deg lure av den fancy formen, den er både lett å slenge sammen, og lett å like. Har du ikke en bundtcake som jeg har brukt så bruker du bare en springform eller en brødform. Som alltid synes jeg det er viktig å bruke det som er praktisk for deg, og det du trives best med!

Ellers syns jeg det er så trist og grått ute for tiden at jeg faktisk går og tripper etter snø…. jeg vet jeg kommer til å angre på det ønsket når det er to meter snø og hålkeis under, men til da.. så kan vi ta oss et par -tre kakestykker og håpe på snø! God Nestenhelg!

Du trenger:

Kake:

300 gram gresskarpuré

100 gram brunt sukker

50 gram hvitt sukker

1, 25 dl olje (jeg brukte risolje)

1 ts kanel

1 ts chai spice

1 ts vanilje (ekstrakt, pulver)

175 gram hvetemel

1/2 ts bakepulver

1/2 ts natron

1/4 ts salt

2 egg

Glaze:

200 gram Philadelphia Original

170 gram melis

1 ss vaniljeekstrakt

2 ts kanel

Nøtteblanding:

3  ss mørk lønnesirup

1 ss brunt sukker

1 ss kanel

1 ts vaniljepulver

70 gram pecannøtter

30 gram tørkede tranebær

 

 

Du gjør:

Formkake:

Pisk sammen gresskarpuré, brunt sukker og hvitt sukker.

Tilsett olje og rør godt.

Sikt sammen Mel, kanel, chai spice, vanilje, bakepulver, natron og salt.

Bland i sukkerblandingen, og rør godt.

Rør til slutt inn eggene og pisk godt sammen.

Smør en |12 cup Bundtcake form eller en 20 cm springform og ha i deigen.

Stek på 160 grader i ca. 45 minutter.

La avkjøle i formen i 20 minutter før du velver kaken over på en rist og lar den kjøle helt der.

Oppbevares i kjøleskap.

Kanel Glaze:

Pisk kremosten i en bolle til den er jevn. 

Tilsett melis, vaniljeekstrakt og kanel og pisk til en glatt, tynn krem.

Oppbevares i lukket boks, eller frysepose i kjøleskapet.

Glaserte Tranebær Pecannøtter:

Ha brunt sukker, mørk lønnesirup, kanel, vanilje og salt i en bolle og rør sammen.

Ha i nøttene og tranebærene og bland godt.

Kle en ildfast form med bakepapir og ha over nøtteblandingen. Bruk alt av sukkerblandingen.

Stek på 175 grader i ca. 15 minutter. Rør tre ganger under stekingen.

La avkjøle i formen, og brekk så opp blandingen med hendene.

Oppbevares i lukket boks i romtemperatur.

 

 

#godtno #matbloggsentralen #bakemag #5omdagen #brødogkorn #møllerensinspo #meliboks #matbloggerne #matblogg #bakeblogg #kakeblogg #instafood #bundtcake #thanksgiving #creamcheesefrosting #wintercake #chaispice #cinnamon #pumpkin #winterinspo #fallinspo #gingerbreadspice #foodphotography #matfoto #f52grams #thefeedfeed #formkake #gresskarkake #kake #godhelg #diy #vinter #høst #jul

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg