Pretzel Peanutbutter M&M’s Chocolate Fudge!

Edit: This post now has the recipe in English alongside the Norwegian text, for my international readers! Happy fudging!

Jeg vet dette er andre fudgen på rad, men jeg ble så frustrert etter sist gang jeg laget fudge! Jeg følte at oppskriften var litt vanskelig og at jeg ikke helt fikk den til. Jeg fikk lyst å finne en oppskrift som var enklere å få til, mer foolproof om du vil. Og det fant jeg!

Denne oppskriften krever ingen koking, ingen sukkertermometer og ikke en haug med ingredienser. Den forrige oppskriften var god, ja, men denne… DENNE må du bare lage. Med en gang.  Originaloppskriften er fra Sweet Treats More, hvor forfatteren har brukt vanilje og kanel til å skape en snickerdoodle fudge. Jeg tok det grunnleggende og la til det jeg ønsket.

Her kan du selvfølgelig velge å toppe fudgen med noe annet, eller bare la den være som den er. Men jeg er en sucker for salt og søtt i kombinasjon, så jeg bestemte meg for å toppe med pretzels og peanutbutter M&M’s, og det ble latterlig godt!

Ikke bare er denne oppskriften enkel å lage, og gir deg en deilig fudgy fudge med salt og crispy pretzels og et hint av peanutbutter, men du føler virkelig at du har laget noe fra bunnen av! Jeg fikk rett og slett et lite selvtillitsboost sånn kjøkkenmessig. Jeg hadde laget godteri og toppet det med enda mer godteri! Hvordan kan du ikke bli glad av det?

 

Du trenger/ You need:

397 gram søtet kondensert melk ( Nestlé) / 397 grams Sweetened Condensed Milk (1 can)

400 gram Dronningsjokolade / 400 grams Semi-Sweet chocolate

1 ts vanillabean paste (vaniljeekstrakt fungerer også helt fint) / 1 teaspoon of vanillabean paste (extract also works)

1 håndfull pretzels eller saltstenger / 1 small handfull of pretzels

1 håndfull Peanutbutter M&M’s / 1 small handfull of Peanutbutter M&M’s

 

Du gjør:

Knekk opp Dronningsjokoladen. Hakk den gjerne i mindre biter.

Ha sjokoladen og den søte kondenserte melken i en kjele som er stor nok til at du kan røre en del uten å skvulpe ut ingrediensene.

Smelt sammen sjokoladen og melken over lav varme, rør ofte.

Når du har en jevn masse rører du inn vaniljen. Rør godt. 

Nå skal massen være helt jevn og tykk, men elastisk.

Kle en liten form med stekepapir og smør den lett.

Ha massen i formen og trykk den lett ned så overflaten blir flat.

Ha over pretzels og Peanutbutter M&M’s og trykk de godt ned i fudgen.

La fudgen avkjøles på kjøkkenbenken.

Pakk så formen inn i plastfilm og sett i kjøleskapet i 2 timer.

English Instructions:

Prepare a 15 x 15 cm brownie pan with parchmentpaper and bakingspray. Set aside.

Break up your chocolate bar and place in a medium sized pot, with the sweetened condensed milk.

Melt together over low heat, stirring continiously with a heatproof spatula.

When the chocolate and milk is melted together evenly, stirr inn your vanilla.

Continue stirring until you have a thick elastic dough. About 5 – 10 minutes.

Take your spatula and turn your fudge “dough” down into the pan.

Break up the pretzels in your hand and press down into the fudge. Be carefull, as it will be very hot.

Press down the peanutbutter M&M’s into the fudge as well. Smoothe over the fudge with your spatula. Don’t use a spoon, it will stick.

Let the fudge cool for about an hour, and then wrap the whole pan in plasticwrap and place it in the fridge for about two hours, or over night.

To serve, cut into cubes. They will keep their shape at room temperature.

If you don’t eat it all at once, keep the fudge in the fridge, covered in plasticwrap.

 

 

 

#fudge #chocolatefudge #christmascandy #diy #christmasinspo #overthetop #sorrynotsorry #jul #matblogg #kakeblogg #bakeblogg #matbloggsentralen

5 kommentarer
    1. Hei! Kor mykje sjokolade ville du berekna til ein heil boks med søta kondensert melk? Tenkte eg skulle prøva meg på desse, men vil ikkje sitta igjen med 1 dl eg ikkje får brukt til noko 🙂

    2. Hege G: Hei Hege! Du det skjønner jeg veldig godt, du kan jo alltids bruke den siste desiliteren på den andre fudge oppskriften 🙂 Ellers ville jeg vel ha beregnet 400 gram sjokolade på en hel boks. Men jeg regnet på det nå og jeg ble veldig usikker, vet du hva, jeg skal lage dem på nytt i dag og sjekke!

    3. Hege G: Hei igjen, Hege! Nå har jeg fått prøvd ut oppskriften og det gikk veldig bra med 400 gram dronningsjokolade til 1 boks søt kondensert melk! Jeg tror faktisk nesten det ble bedre denne gangen, så jeg forandrer på oppskriften på bloggen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg