Passionfruit Curd med Vanilje!

I dag har jeg en søt, syrlig, kremete og fantastisk nydelig godbit til dere, nemlig Pasjonsfrukt Curd med ekte vanilje! Jeg er virkelig excited over denne curden, den er så god! Jeg har lyst å putte den på alt! Toast, iskrem, kaker, kremer, alt!

Og det sier ganske mye, for jeg er vanligvis den som ikke gidder å lage noe med mindre det inneholder sjokolade…

For de av dere som ikke vet hva “curd” er så er det en slags kremet marmelade, laget med egg. Egg?! Jada, jeg syns også det var veldig rart første gang jeg leste om det, da som den litt vanligere Lemon Curd, det som brukes i sitron marengs pai vet du! 

I noen oppskrifter bruker man kun eggeplommene, i andre hele egg. Jeg bruker hele egg denne gangen, og jeg syns det gjorde det litt lettere. Da slipper jeg å sitte igjen med en hel haug med eggehviter som jeg egentlig ikke trenger.

Tidligere har jeg vært litt redd for å prøve meg på oppskrifter hvor man må blande egg i noe varmt, jeg har tenkt at jeg ikke kommer til å få det til og at produktet kommer til å bli til ekkel eggerøresuppe med en gang, men jeg tok et par forhåndsregler og det gikk veldig bra!

Jeg har brukt oppskriften i dette innlegget fra bloggen Drizzle and Dip, og lagt til en god dose vaniljesmak, fra ekte vaniljefrø. Det er så utrolig mye inspirasjon å hente der ute, og siden Pasjonsfrukt Curd er noe jeg har satt meg som mål å lage i 2015 var det gøy å finne en så enkel oppskrift, som også var lett å personalisere til mine egne preferanser. Blant annet forandret jeg litt på fremgangsmåten, og la til vaniljefrøene som jeg syns ga en skikkelig dybde i smaken.

Du trenger (ca. 8 dl ) :

5 egg størrelse XL (jeg bruker alltid økologiske egg fra frittgående høns)

200 gram pasjonsfrukt puré (jeg kjøpte ferdig frossen puré uten sukker)

200 gram hvitt sukker

120 gram meierismør (med salt)

1 ts vaniljefrø (både fra stang og på boks fungerer bra)

 

Du gjør:

Ha eggene i en stor mikserbolle, sett til side.

Ha pasjonsfruktpuré, sukker, smør og vaniljefrø i en tykkbunnet kjele og smelt sammen til du har en jevn røre som såvidt har begynt å koke.

Ta kjelen av varmen når blandingen har nådd kokepunktet, og la den av kjøle i ca. 5 minutter.

Pisk eggene fluffy, dette tar ca 5 minutter med kjøkkenmaskin eller håndholdt elektrisk visp. Eggene skal doble i størelse og bli lyse i fargen.

Mens vispen går heller du forsiktig den varme sirupen ned i eggene og pisker godt til det hele er rørt sammen.

Ha så hele røren over i kjelen igjen og pisk konstant med en ballongvisp til røren har tyknet og er blitt litt mørkere i fargen. Dette tok ca. 15 minutter for meg. Røren skal småputre men ikke fosskoke.

Ta frem en stor bolle og sil blandingen over i denne. La avkjøle helt på kjøkkenbenken. Rør noen ganger for å forhindre snerk på toppen.

Sil så blandingen to ganger til, og fordel i luftette oppbevaringsglass.

Det virker kanskje i overkant å sile curden tre hele ganger, men den første er for å få ut eventuelle eggebiter, den andre er for å få få ut de groveste vaniljekornene og den tredje gangen er for å få vekk eventuell snerk som har samlet seg under avkjøling. Vær obs på at blandingen kommer til å tykne enda litt til når den kjøler.

Serveringsforslag: hva med å bruke en god skje av denne curden og blande den inn i skyr eller yoghurt til frokost?

 

 

#passionfruitcurd #curd #hverdagskos #pasjonsfrukt #granadilla #matblogg #matblogger #kakeblogg #bakeblogg #marmelade #diy #hjemmelaget #vanilje #oppskrift

6 kommentarer
    1. Åh herlighet det så godt ut! Må prøves! Kan skjønne du vil ha det på ALT. Forresten, jeg fant ikke ut hvilken sjokoladekake du mente, må¨være en fra tidligere sortiment, de forandrer menyen og kakene 🙂 Ellersk kan det være den som heter marcel, som lages med sjokolademousse, men den har jeg ikke fått prøvd enda, men det kommer 🙂 God helg 🙂

    2. Min matgale verden: Tusen takk 🙂 Ja det er supergodt! Jeg er så glad jeg turte å prøve! Så søt du er som har sjekket angående den kaken for meg 🙂 Det kan godt hende det var et tidligere sortiment, det er tross alt over 5 år siden :p Gi meg gjerne tilbakemelding om du prøver denne her altså 🙂 God helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg