No Bake Vegan Oreo Peanutbutter Truffle Tart!

English instructions at the bottom

Her kommer terten jeg la ut på Instagram for et par dager siden!

Det er helg, og jeg har en veldig god og veldig mektig konfekt-terte til dere! Det er en remake av en av de første veganske oppskriftene jeg la ut her på bloggen, nemlig Vegan Peanutbutter Pie. Perfekt til helgen, enten du er hjemme eller på hytta. Den kan nemlig oppbevares i fryseren til den skal spises, og den krever hverken steking eller koking!

Dette fyllet altså! Det er som peanøttversjonen av sjokoladetrøfler. Fyldig, kremete og fast på samme tid. Med et hint av vanilje og salt.

Denne gangen har jeg gjort en liten twist, jeg har brukt Oreos til bunnen, og toppet det hele med pisket krem og enda mer Oreos. Har du lyst å gjøre den ekstra intens kan du smelte litt sjokolade og ringle over toppen av paien, peanøttsmør og sjokolade er rett og slett bare laget for hverandre. Du kan også pudre litt melis på toppen, det har jeg gjort her og det ble kjempegodt.

Jeg syns det ble skikkelig godt med de mørke Oreo kjeksene opp mot det mektige fyllet, og bunnen holdt seg utrolig bra uten å smuldre når jeg skar i den!

Du trenger forresten ikke å lage denne terten vegansk om du ikke vil det, bare bruk animalske versjoner av ingrediensene og følg oppskriften på samme måte. Bruk det du har, og det du er komfortabel med! 

Lurer du på hvilke produkter jeg har brukt til ingrediensene er det bare å legge igjen en kommentar så skal jeg forklare så godt jeg kan! 

Du trenger/ You Need:

Bunn/ Shell:

200 gram Oreos, kjeks og fyll / 200 grams Oreos, cookie and filling

80 gram smør / 80 grams butter

Fyll / Filling:

310 gram naturlig peanøttsmør (laget av kun peanøtter) / 310 grams  smoothe all natural peanutbutter

60 gram kokosolje / 60 grams coconut oil

2 ss mørk lønnesirup / 2 tablespoons dark maple syrup

2 ts vanillabean paste eller vaniljeekstrakt / 2 teaspoons vanillabean paste or extract

1/2 ts salt / 1/2 teaspoon salt

Topping:

2 dl soya kremfløte / 200 grams whipping cream

6 Oreos / 6 Oreos

2 ss melis / 2 tablespoons confectioners sugar

 

Du gjør:

Deig:

Kjør kjeksene i en foodprocessor til de er så knust at de nesten er et pulver.

Smelt smøret og bland inn i smulene til du får en myk deig.

Trykk deigen ut i en pai- eller terteform og sett i kjøleskapet for å stivne.

Fyll:

Smelt kokosoljen i en medium stor bolle.

Ha i peanøttsmør, lønnesirup, vanilje og salt, og rør godt til du får en jevn røre.

Ha røren over tertebunnen og sett terten i fryseren over natten for å forsikre at fyllet stivner helt, og at bunnen holder seg inntakt når du fjerner terten fra formen.

Ta den ut og sett den i kjøleskapet en halv time før servering, da mykner fyllet noe, men blir ikke flytende.

Topping:

Før servering kan du piske kremfløte så stiv at du kan sprøyte den rundt kanten av terten. Du kan også bre den utover hele terten om du vil det.

Jeg brukte ikke sukker til denne kremfløten, fordi jeg syns den hadde en litt søtlig smak fra før av.

Pynt med Oreos, og server!

Om du vil kan du også pynte med spiselige blomster, for eksempel prestekrager eller stemorsblomster.

 

English Instructions:

Shell:

Pulse whole Oreos in a foodprocessor until almost powdered.

Melt butter and stir together with the Oreos until a pliable dough forms.

Press your dough into a tart or pie dish and place in the freezer to set while you make your filling.

Filling:

Melt your coconut oil and in a medium sized bowl, stir in your peanutbutter, maple syrup, vanilla and salt.

Once ingredients are completely smoothe, poor over your tart shell and place in the freezer over night.

When you are ready to serve your tart, take it out of the freezer and let it soften slightly in the fridge for half an hour before serving.

Topping:

Whip cream until soft peeks form, and pipe a border around your tart.

Dust the tart with powdered sugar.

Put your Oreos on top and serve!

You can also decorate with edible flowers, just make sure that they are in fact edible before you serve them!

 

 

 

 #oreo #peanøttsmør #terte #pai #vegan #whatveganseat #matblogg #kakeblogg #bakeblogg #matbloggsentralen #påske #vår #diy

7 kommentarer

Siste innlegg